Wilders zoenend op een poster: gaat dat te ver?

Een zoenende Wilders en Poetin op een campagneposter: reclamebureau Exterion vond het "nodeloos kwetsend" en besloot de poster niet op te hangen op NS-stations. Maar de innige zoen, ontworpen door de Jonge Socialisten voor het Oekraïne-referendum, is nu wél te zien op Amsterdamse metrostations. Wie daar achter zit? Een ander reclamebureau, Clear Channel Hillenaar. Het bureau vindt dat de vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt.

"Als reclame-exploitant staan wij altijd neutraal tegenover de uitingen van onze klanten", laat marketeer Ellen de Groot van Clear Channel Hillenaar weten. "Wat dat betreft vellen we geen oordeel over de inhoud." De Groot en haar collega's namen zelf contact op met de Jonge Socialisten toen ze hoorden dat Exterion de posters niet op NS-stations wilde plaatsen.

Exterion, de partij die reclameruimte op NS-stations verkoopt, vindt de boodschap van de Jonge Socialisten ook te vaag. "We moesten zelf ook maar gokken waar het over gaat."

"Het is een verwijzing naar de kus van Honecker en Brezjnev, een afbeelding die al 25 jaar te zien is op de restanten van de Berlijnse Muur", laat voorzitter van de Jonge Socialisten Bart van Bruggen weten. "Onder de iconische graffiti staat: ‘Mijn god, help me deze dodelijke liefde te overleven'."

Iconische graffiti: de 'broederkus' van de DDR-politicus Erich Honecker en Sovjet-politicus Leonid Brezjnev op de Berlijnse muur.

Omdat Wilders en Poetin beiden tegen het associatieverdrag met Oekraïne zijn, staan de politici volgens Van Bruggen aan dezelfde zijde. "Daarin zien de Jonge Socialisten een gelijkenis met de kus van Honecker en Brezjnev."

Exterion vond het te ver gaan om Wilders op deze manier en zonder zijn toestemming te portretteren. Grimmelt licht toe: "We vinden het niet correct als er over de rug van een individueel herkenbaar persoon reclame wordt gemaakt die als nodeloos kwetsend ervaren kan worden." Volgens Grimmelt heeft Exterion bij het besluit de richtlijnen van de Stichting Reclame Code gevolgd.

Maar precies die code was voor Clear Channel Hillenaar de reden om de posters wél te willen plaatsen. "Wij toetsen campagnemateriaal ook aan de regels van de Reclame Code Commissie. Naar ons idee handelt de adverteerder in dit geval niet in strijd met de normen en waarden en daarom hebben wij besloten de campagne uit te hangen", zegt de Groot.

Grijs gebied

Voor reclamebureaus is de Reclame Code dus best een grijs gebied. Dat erkent Grimmelt. “Het is niet altijd duidelijk wat conform de richtlijn is. Voor alcoholreclames is het bijvoorbeeld heel duidelijk, maar bij uitingen die aanstootgevend kunnen zijn, is het oordeel altijd subjectief. Dat blijft lastig.”

De Jonge Socialisten hadden de poster het liefst op de NS-stations zien hangen, maar zijn blij met de discussie die er nu over ontstaat. "Dat hadden we al wel een beetje verwacht", zegt van Bruggen. Zelf gaat de jongerenorganisatie van de PvdA de posters ook wildplakken. "Als we geen discussie hadden gewild, dan hadden we wel een andere poster gemaakt."

Deel artikel: