NOSop3

NOSop3

Henk is blind en haalde cum laude zijn Informatica-bachelor

Henk Mulder Gijs van Ouwerkerk

Een verkeersongeval met zijn brommer zorgde er in 2008 voor dat Henk Mulder (27) met zijn studie Werktuigbouwkunde moest stoppen. Hij brak zijn been, verbrijzelde zijn schouder en verloor permanent zijn zicht. 

Na een half jaar in het ziekenhuis en een revalidatietraject om zijn lichaam weer aan de praat te krijgen, besloot Henk ondanks zijn blindheid weer te gaan studeren. Nu heeft hij zijn opleiding Technische Informatica cum laude afgerond.

Henk moest na zijn revalidatieproces niet alleen opnieuw leren dagelijkse handelingen uit te voeren, ook het studeren veranderde. "Vroeger woonde ik in het centrum van Enschede, nu woon ik op de campus van universiteit Twente. En het leek me handiger om op mezelf te gaan wonen dan in een studentenhuis."

Omdat ik heel lang wel heb kunnen zien, heb ik ruimtelijk inzicht en kan ik beelden wel in mijn hoofd visualiseren.

Henk Mulder

Een 8 gemiddeld halen was niet eens Henks plan toen hij weer begon. "Ik moest een stuk meer moeite doen om informatie te krijgen. Daar deed ik zo hard mijn best voor dat de lesstof wel bleef hangen. Het werkte eigenlijk nog beter dan een spiekbriefje maken." 

Screenreader

Het moeilijkste aspect van studeren met blindheid was volgens Henk het gebruik van zijn studieboeken. "Je kunt teksten wel door een screenreader halen die de pagina's dan voorleest, maar ingewikkelde wiskundige symbolen snapt dat programma niet. En ook met technische oplossingen is het altijd maar de vraag of het goed wordt vertaald."

Zo'n screenreader kan bovendien geen afbeeldingen, grafieken of diagrammen voorlezen. Daarom leert Henk alle informatie die voor een diagram wordt gebruikt uit zijn hoofd, zodat hij het diagram zelf niet meer nodig heeft. "En omdat ik heel lang wel kon zien, heb ik ruimtelijk inzicht. Zo kan ik het beeld van het diagram toch in mijn hoofd visualiseren."

Ik ben het liefst bij elk college aanwezig.

Henk Mulder

De colleges waren voor Henk ook erg belangrijk; hij miste er niet één. "Ik wist niet zeker of ik de goede informatie uit het lesmateriaal haalde. Tijdens colleges kon ik daar vragen over stellen. Ik zat dan ook niet met m'n telefoon te spelen, even snel op de slides kijken om te weten waar we gebleven zijn kon ik natuurlijk niet."

En de omgang met andere studenten?

"Ik ben halverwege het jaar ingestroomd, dus daardoor had ik wat minder aansluiting", vertelt Henk. "Andere studenten liepen je makkelijk voorbij en ik zag ze natuurlijk niet staan. Maar naarmate het jaar vorderde, leerden andere studenten me wel kennen. Zo kwamen ze erachter dat mijn blindheid ook weer niet zo'n grote last is."