Deze is voor iedereen die ooit is gebeld door +22 81 550 33 265

  • Jurjen IJsseldijk

    Redacteur NOS op 3

  • Jurjen IJsseldijk

    Redacteur NOS op 3

Gebeld door +22 81 550 33 265 of iets wat daarop lijkt? Neem belletjes van zo'n vreemd buitenlands nummer niet op én bel vooral niet terug. Dat is de tip van de Fraudehelpdesk en grote Nederlandse providers. Fraudeurs verdienen eraan als je terugbelt.

Het lijkt erop dat deze zogenoemde wangiri-fraudeurs de laatste maanden actiever zijn geworden in Nederland. In de eerste twee maanden van 2016 kreeg de Fraudehelpdesk al meer meldingen over deze fraude binnen dan over heel 2015.

Het zijn nummers uit verre landen waarvan het niet alledaags is dat je er kennissen hebt zitten: Tsjaad, Togo, Madagaskar. Als je nieuwsgierigheid gewekt is en je terugbelt, gaat de teller al gauw lopen.

Hoe verdient een fraudeur aan je belletje?

Mark Vletter, oprichter van zakelijk provider Voys, legt uit: "Die nummers die rondgaan zijn buitenlandse service-nummers, zoals wij in Nederland de 0900-nummers hebben. Iemand heeft die geregistreerd en bepaalt zelf wat 't tarief is en dat kan in het buitenland soms veel hoger zijn dan in Nederland."

De fraudeurs kost 't niets, omdat het met computers gebeurt.

Mark Vletter, oprichter Voys

Fraudeurs bellen daarna met behulp van software honderdduizenden nummers, die ze uit openbare bronnen op internet hebben gehaald. Mark: "Met programmaatjes halen ze de nummers van sites zoals telefoongids.nl en die bellen ze dan. Dat kost ze niets, omdat het met computers gebeurt."

Vaak vinden fraudeurs manieren om je zo lang mogelijk aan de lijn te houden.

Mark Vletter, oprichter Voys

Daarna is het afwachten, zegt Mark. "Als van die honderdduizenden belletjes maar een paar duizend mensen dat 0900-nummer terugbellen, levert dat de eigenaar van dat servicenummer geld op. En vaak zijn ze ook nog zo slim om manieren te vinden om je zo lang mogelijk aan de lijn te houden."

Nederlandse providers zijn bekend met deze fraude. Een woordvoerder van Vodafone zegt: "Dit gebeurt al een tijd, maar de laatste paar maanden komen er inderdaad meer vragen en klachten over binnen. Vooralsnog blokkeren we die buitenlandse nummers alleen maar. Pas geleden nog een paar uit Afghanistan."

Ook Tele2 krijgt er de laatste tijd meer vragen over van klanten, zegt een woordvoerder. "We hebben op ons forum uitgelegd wat je moet doen als je gebeld bent (strekking: niet terugbellen)."

Vodafone legt er ook bij uit wat je moet doen als je toch hebt teruggebeld. Providers kijken per individueel geval wat ze kunnen doen als je toch hoge kosten hebt gemaakt door zo'n fraudebelletje.

Deel artikel: