Snapchat is gratis. Lekker voor de gebruikers, minder lekker voor 't bedrijf achter de app, want geld verdienen is wel zo handig. Daarom hebben ze dit bedacht: on-demand geofilters. Binnenkort kun je zelf een filter voor over je foto's op Snapchat ontwerpen en aangeven in welk gebied je die beschikbaar wilt maken.
Nu is het al zo dat als je in bepaalde steden in Nederland bent, je een kenmerkende filter over je foto's kunt leggen. Dat geldt nu alleen nog voor openbare locaties en zo nu en dan werkt Snapchat al samen met adverteerders - als je bijvoorbeeld op een festival staat, zijn daar soms al speciale geofilters voor ontworpen.
Hoe werkt 't?
Stel: je heet Erik en je bent volgende week jarig (alvast gefeliciteerd), dan kun je, als de functie ook in Nederland beschikbaar wordt, je eigen geofilter ontwerpen. Daarna selecteer je op een kaart voor welk gebied je die filter beschikbaar wil maken en voor welke periode. Hoe langer, hoe duurder, prijzen beginnen bij 5 dollar.
Op je verjaardag kunnen je vrienden dat filter dan gebruiken, als Snapchat tenminste vindt dat die door de beugel kan.
Zelf zeggen ze dat ze inzendingen binnen een werkdag controleren. Waar die filters aan moeten voldoen, is onduidelijk.
"Je ziet hiermee dat Snapchat op zoek is naar verdienmodellen", zegt tech-redacteur Nando Kasteleijn. "Ik ben benieuwd of dit een succes wordt en hoeveel mensen 't daadwerkelijk gaan gebruiken." Eerder mislukte een poging om geld te verdienen met de functie Lenses. Daar werd de stekker uitgetrokken, de optie is nu gratis.
Wanneer?
In de VS, Groot-Brittannië en Canada zijn de on-demand filters meteen beschikbaar en binnenkort komt de functie ook naar andere landen.