Steeds meer Chinese toeristen komen naar Nederland en de verwachting is dat dat aantal de komende jaren alleen maar verder groeit. Daar willen provincies als Friesland en Limburg van profiteren. De toerismebureaus proberen de tourbussen, die nu nog vooral naar de Randstad rijden, naar de provincie te krijgen.
Nu al reizen een aantal Chinese toeristen af naar het Limburgse Roermond. Grote trekker daar is de designer outlet. "Dat komt doordat de merkkleding in China gigantisch duur is en vaak nep is", zegt Joep Steinhage van VVV Midden-Limburg.
Ook in Friesland zijn de eerste Chinese toeristen gesignaleerd. Maar wat de provincie betreft, worden het er veel meer. "Vorig jaar hebben we een werkbezoek gedaan, waar we ons hebben gepresenteerd aan Chinese touroperators. Die kennen Friesland natuurlijk helemaal niet", zegt Hanita van der Schaaf, die bezig is Leeuwarden als Culturele Hoofdstad van Europa in 2018 in de markt te zetten.
De eerste reacties waren volgens haar enthousiast. "Chinezen zijn op zoek naar de authentieke Holland-beleving. Wij vertellen ze dan dat het echte Nederland in Friesland is te zien. De historische geveltjes, dat vinden ze echt fantastisch mooi."
Mee thuiskomen
Volgens van der Schaaf is die authenticiteit voor Chinezen erg belangrijk. "Ze hebben een bepaald beeld van Nederland: de stijliconen als klompen, de molens en de tulpen. Daarnaast zijn ze gek op dingen die status hebben, dus bijvoorbeeld werelderfgoed of een nationaal park. Het moeten dingen zijn waarmee ze kunnen thuiskomen."
Friesland denkt genoeg publiekstrekkers in huis te hebben, zoals het Wouda-gemaal in Lemmer, het keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden en Hindeloopen. De verwachtingen voor dat laatste stadje zijn hoog: het moet zich gaan meten met het populaire Giethoorn. "We denken dat Hindeloopen het nieuwe bedevaartsoord voor de Chinese toerist wordt", aldus Van der Schaaf.
Als Friesland en Limburg straks echt busladingen vol met Chinezen trekken, kan dat een flinke boost geven aan de lokale economie. "Toerisme zorgt voor werkgelegenheid en leefbaarheid", zegt Van der Schaaf. "Dankzij toeristen kan soms de supermarkt in een dorp blijven bestaan. We zien ze dus graag komen."