Het vak Nederlands moet volledig op de schop, zeggen docenten en taalwetenschappers. Omdat lesmethoden vaak saai zijn, letten scholieren niet altijd even goed op, zeggen ze. En dat merken ze op hogescholen en universiteiten: als middelbare scholieren instromen hebben ze soms een extra 'bijspijkercursus' nodig.
"Sommige studenten hebben echt moeite met schrijfopdrachten. Ze weten niet goed hoe ze een tekst moeten opbouwen", zegt Marike Kwakman, docent Nederlands aan de Hogeschool van Amsterdam.
"We zien dat studenten soms geen idee hebben hoe ze een essay moeten schrijven. Ze hebben het vaak nog nooit gedaan en je ziet dat ze moeite hebben met het creëren van samenhang, het construeren en formuleren van een tekst."
Het taalniveau van studenten kan nog flink worden opgekrikt.
Alex van Hooff (23), student voeding en diëtetiek aan de HvA heeft onlangs een speciaal taalspreekuur gevolgd omdat hij was gezakt voor een opdracht. "Ik schreef in spreektaal en heb eigenlijk nooit geleerd hoe ik zakelijk moet schrijven. De docent van de opdracht is streng en beoordeelt ook op taal, dus daarom heb ik me opgegeven voor het taalspreekuur."
Tijdens zo'n sessie heeft Alex van een docent uitgelegd gekregen hoe hij z'n verslag inhoudelijk moet opbouwen en hoe hij de informatie het beste kan formuleren.
"Dat heeft me wel echt geholpen. Ik ben trouwens niet de enige in de klas die moeite heeft met zo'n schrijfopdracht. Bijna iedereen was gezakt voor de opdracht vanwege het taalgebruik."
Op middelbare scholen is volgens Kwakman te weinig aandacht voor schrijfvaardigheid in het eindexamenjaar. "Er wordt vooral veel geoefend voor het eindexamen en daardoor worden er weinig tot geen schrijfopdrachten gedaan."
Alex bevestigt dat: "We hebben nooit formeel leren schrijven op de middelbare school. Ik denk dat het wel goed is als er ook wat meer aandacht zou zijn voor schrijfopdrachten."
Tilburg
Op de Universiteit van Tilburg vinden ze het wel meevallen met het 'slechte' taalniveau. "Af en toe stuur ik wel eens iemand door voor wat extra taallessen, maar over het algemeen presteren de studenten prima", vertelt Janneke van der Loo, docent academisch schrijven aan de universiteit van Tilburg.
Spelling en grammatica zijn volgens haar vaak geen probleem. "Ik zie wel dat studenten soms moeite hebben met het opschrijven van de inhoud. Dus meer 'welk punt wil ik maken en hoe ga ik dat opschrijven'."