Waar 2014 een vrij turbulent gamejaar was, voelde 2015 een beetje als business as usual. Tenminste, als het om grote trends gaat. Want voor gamers was het een mooi jaar, met heel veel grote titels die de beloften waarmaakten.
"Ik vond het een van de beste jaren ooit", zegt Nino de Vries, redacteur bij gameblad Power Unlimited, en zijn collega Jan Meijroos is het met hem eens. "Een opvallend goed - hoewel niet per se origineel - jaar inderdaad, al komen er steeds vaker games uit die niet helemaal af zijn. Die krijgen dan meteen een patch om alle bugs eruit te halen."
Lekker op je mobiel
Mobiel games was ook dit jaar een belangrijk thema, met als hoogtepunt de overname van King (het bedrijf achter Candy Crush) door Activision (van Call of Duty). "Het verdienmodel van mobiel is in 2015 duidelijk geworden", zegt gamejournalist Arjan Terpstra. "Free to play. En Nintendo gaat mobiele games maken volgend jaar, dat is dus nog een hele grote speler erbij."
En game-onderzoeker David Nieborg denkt niet dat de overname King de laatste is. "Steeds minder bedrijven maken mobiele games, omdat de industrie volwassen wordt. Die grote bedrijven komen niet met de spannende of innovatieve games, want die gaan voor het geld. Dat worden dus meer spellen, zoals de game over het leven van Kim Kardashian."
De nog iets te roze VR-bril
2015 was ook het jaar dat virtual reality (VR) het nog net niet werd. De grote VR-brillen komen volgend jaar, maar er is nog weinig over bekend.
"Ik had er veel meer van verwacht", zegt Nino. "Volgend jaar zou het dan kunnen, maar is nog weinig van bekend. De hype lijkt weer een beetje weggeëbd. VR heeft een blockbuster nodig."
Online sporten
Wat wél verder groeide in 2015, waren de e-sports: online competitief gamen. "Gamereuzen Activision en EA hebben e-sports-afdelingen opgericht", zegt Jan. "Activision heeft daar zelfs de voormalige baas van de grootste Amerikaanse sportzender ESPN voor aangenomen, dat zegt wel wat."
Écht mainstream is e-sports dit jaar niet geworden, ondanks de miljoenen aan prijzengeld en kijkers. "De gemiddelde gamer is daar nog niet zo heel erg mee bezig", vertelt Jan. "Maar aan de andere kant zijn gamestreams weer heel populair. Mensen gamen niet alleen, maar kijken ook naar hoe hun helden gamen."
De Zweedse gamer PewDiePie heeft bijvoorbeeld meer dan 10 miljard views op YouTube.
Whole lotta (wo)man
En dan nog even het pijnpuntje dat in 2014 voor zo'n rel zorgde: diversiteit in games. "Gamergate is niet echt meer een issue, maar het was wel een beetje een eye-opener voor de industrie", zegt Arjan Terpstra.
"Het heeft mensen aan het denken gezet", vertelt Jan. "Dat zit hem ook in een ander soort spellen als Everybody's Gone to the Rapture, waar het veel meer draait om een verhaal vertellen dan in de grote blockbusters. Dat soort spellen laten wel zien wat je allemaal kan met het medium games."