Waar de ene wielrenner comfortabel met volle snelheid door bochten naar beneden zoeft, zit de ander met samengeknepen billen op zijn zadel. En hoe snel je daalt kán nog wel eens een verschil maken op je eindtijd. Maar dan moet je wel weten waar je verbeterpunten liggen.
Daar kan Niels Lommers wielrenners nu mee helpen. Hij studeerde gister met zijn speciale meetfiets af van de TU Delft. Zijn fiets verzamelt data die renners kan helpen om efficiënter af te dalen en door bochten te rijden.
En dat was hard nodig, zegt Niels: "Renners doen nu alles voornamelijk op gevoel." De fiets van Niels verzamelt concrete cijfers over wat een goede afdaler beter doet dan een slechte. "Het was voor de renners waarmee we getest hebben een echte eye-opener."
Hoe je het beste door een bocht kan fietsen en af kan dalen, was al wel bekend. Maar met de data die de meetfiets verzamelt, kunnen renners heel precies zien wat ze fout doen. De ontwikkeling zelf was nog best een uitdaging, omdat Niels onder andere wilde dat het pakket aan sensoren niet meer dan twee bidons weegt (ongeveer één kilo).
Het wielrenteam Giant-Alpecin (waar onder andere Tom Dumoulin rijdt) heeft de meetfiets afgelopen jaar in Frankrijk getest. "Het ging met vallen en opstaan, maar uiteindelijk was het een geslaagde test", vertelt Niels. "We hebben de ritten van zes rijders kunnen evalueren en ze meteen feedback kunnen geven."
En die feedback was zeker welkom: "De renners vonden het heel nuttig en zeiden: ga er alsjeblieft mee door."
En doorgaan, dat doet Niels. Samen met het Sport Engineering Instituut van de TU Delft gaat hij verder werken aan zijn project. Het uiteindelijke doel is om een product te ontwikkelen waarmee je elke willekeurige fiets binnen no-time om kan toveren tot een meetfiets.
Ook kan met de sensoren in de toekomst misschien worden gekeken wanneer en waardoor grote valpartijen ontstaan.