'Succesverhalen' Kickstarter in de problemen

60.000 mensen wilden deze multifunctionele koelbox hebben en 12.000 deze minidrone. De Coolest Cooler haalde dan ook het een na hoogste bedrag ooit binnen op Kickstarter (13 miljoen euro), de Zano-drone deed dat in Europa dat met ruim 3 miljoen euro.

Het waren de grote succesverhalen van Kickstarters, maar ze blijken nu toch te falen. Uit het Zano-project is de stekker getrokken en de Coolest Cooler heeft grote problemen om de 466 euro kostende koelbox te leveren.

De koelbox met onder andere een blender, speaker, USB-lader en snijplank zou in februari geleverd worden, maar dat werd eerder al uitgesteld tot juli. Inmiddels hebben tienduizenden mensen hun koelbox, maar veel anderen moeten nu opnieuw tot april volgend jaar wachten voordat ze 'm in huis hebben.

Bovendien kan de koelbox op Amazon rekenen op veel 1-sterrenrecensies. "Als ik dit had geweten, had ik hem niet gekocht. Ik ging mee in de hype", schrijft iemand. "De speaker werkt nauwelijks", zegt een ander.

'Ze vliegen niet eens'

Voor de makers van de Zano is het inmiddels dus over en uit: de makers van de minidrone hebben faillissement aangevraagd. De Zano zou filmend met je mee kunnen vliegen als je aan het fietsen bent. Maar dat bleek niet echt te werken, zo ontdekte BBC in augustus tijdens een test.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Ook de 600 kopers die hun drone wel al kregen, zijn allerminst tevreden. "De drones die zijn geleverd zijn onbestuurbaar en vliegen niet eens", staat in een petitie die de drone "het grootste bedrog op Kickstarter" noemt. Een van de kopers maakte zelfs een parodie-video: Fano.

'Superbelangrijke fans'

Wat ging er hier mis? "Het risico dat het misgaat is er altijd, maar je moet altijd eerlijk communiceren met je backers over hoe het loopt", zegt Gijs Koren van crowdfundingadviesbureau Douw & Koren. "Degenen die je op Kickstarter steunen, zijn je belangrijkste fans. Ze geloven al in je idee voordat het er is."

Zelf steunde Koren ooit een pennetje voor de iPad, waar ook niet alles even goed liep. "De bedenkers lieten ze in China maken en dat leverde niet direct de beste pennen op. Maar door foto's te plaatsen van de mislukte producten die ze binnenkregen, maakten ze dat gewoon bekend", zegt Koren. "Ook dit product werd later geleverd, maar door de openheid leidde dat niet tot klachten."

Voor mensen die niet eerder een project steunden, kan het nu te spannend worden.

Crowdfundingsexpert Gijs Koren

Zorgt het mislukken van de twee grote projecten er nu voor dat mensen minder snel zullen investeren op Kickstarter? "Dat zou kunnen", zegt Koren. "Voor mensen die niet eerder een project steunden, kan het nu te spannend worden om dat wel te gaan doen."

Voor productontwikkelaars kan het volgens hem juist een les zijn. "Omdat het ontwikkelingsproces openbaar is, is te zien welke valkuilen de makers tegenkomen en wat er allemaal mis kan gaan. Daar kunnen nieuwe ontwerpers weer wat aan hebben."

Deel artikel: