Kangoeroebord

Kangoeroe-sensoren moeten verkeer in Australië veiliger maken

Kangoeroes: ze kunnen zo'n 90 kilo zwaar worden dus er één aanrijden is niet zo handig. Maar toch zijn er in Australië zo'n 20.000 ongelukken per jaar waarbij een kangoeroe is betrokken. Behalve dat het gevaarlijk is, kosten die ongelukken volgens de NRMA, de ANWB van Australië, bijna 50 miljoen euro per jaar.

Volvo denkt een oplossing te hebben: kangoeroe-sensoren. De sensoren zitten in een auto en checken samen met een camera continu of er een kangoeroe gevaarlijk dichtbij komt. Als dit gebeurt, remt de auto automatisch af zodat een ongeluk wordt voorkomen.

Helemaal nieuw is de technologie niet. De sensoren worden door steeds meer automerken gebruikt om andere auto's, fietsers en voetgangers te 'zien'.

Maar kangoeroes zijn andere koek. Hun gedrag is een stuk minder goed te voorspellen dan dat van andere dieren en bovendien zijn kangoeroes een stuk kleiner dan bijvoorbeeld koeien.

Om het onvoorspelbare gedrag op te vangen, is de technologie aangepast. Voor de ontwikkeling zijn veiligheidsexperts op zoek gegaan naar kangoeroes om hun gedrag te analyseren. Alles wat ze daarbij hebben geleerd, passen ze nu in de nieuwe sensoren toe.

Of het systeem echt goed is opgewassen tegen de dieren, weten we nog niet. Deze week wordt het in ieder geval nog uitvoerig getest in Canberra, waar elk jaar de meeste dieren worden aangereden.

Deel artikel: