'Bier is een basisrecht'

Belgisch bierprotest tegen stijgende bierprijzen

Studenten uit de Belgische stad Gent verenigen zich om te strijden voor één van de belangrijks basisrechten van een student: bier. Ze willen zo veel mogelijk mensen verzamelen, om vervolgens gigantisch veel bier in te kopen. Zo hopen ze op een fikse kwantumkorting, maar bovenal willen ze de brouwerijen een boodschap sturen: jullie prijzen stijgen te snel.

Al meer dan 1500 mensen steunen de actie

"We waren vorige week met wat vrienden in ons studentenhuis een pilsje aan het drinken toen de verhogingen van de bierprijzen ter sprake kwamen", vertelt initiatiefnemer Jens Corijn. "In België is de prijs van het bier dertig procent gestegen in de laatste acht jaar. En daar komt binnenkort ook nog een biertaks bovenop."

Als arme student is dat natuurlijk een aanslag op je portemonnee. Jens en zijn vrienden zetten daarom de site bierprotest.be op. Mensen die ook vinden dat de bierprijs te hoog is, kunnen zich hier inschrijven.

Een pilsje is lekkerder als 'ie goedkoper is

Onderhandelen voor de beste korting

Tot 11 oktober kun je je inschrijven. Als meer dan 2000 mensen de actie ondersteunen, gaat Jens samen met zijn kameraden langs de grote brouwerijen van A-merken om voor al deze mensen een korting op bier af te dwingen. "We gaan in op het beste aanbod. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan een kortingsbon voor de tweede krat gratis in de supermarkt. Iedereen die zich inschrijft, krijgt zo'n bon."

Maar nog belangrijker dan deze korting is natuurlijk de boodschap. "Hoe meer mensen zich inschrijven, hoe duidelijker het voor de brouwerijen is dat hun prijzen te hoog liggen."

Dit aantal lijken ze makkelijk te gaan halen. Na een kleine twee dagen hebben al meer dan 1500 mensen zich ingeschreven.

Hoe meer mensen zich inschrijven, hoe duidelijker het voor de brouwerijen is dat hun prijzen te hoog liggen

Jens Corijn

Deze actie geldt nu alleen voor België, maar de macht van de brouwerijen is ook in Nederland erg groot. "Er zijn maar een handvol brouwerijen die de prijzen bepalen, zowel in de supermarkt als in de kroeg. Er is te weinig concurrentie, dus moet de consument in actie komen", zegt Jens. "Ik zou de Nederlanders ook aanraden om ook een soortgelijke actie te beginnen."

Deel artikel: