Een zelfrijdende Lexus van Google

Zelfrijdende auto's gaan niet kort genoeg door de bocht

De robotauto's van Google moeten meer als mensen gaan rijden. De zelfrijdende auto's zijn nu te keurig in het verkeer, en dat maakt ze gek genoeg onveiliger. Ze leren nu bochten afsnijden en strepen op de weg te negeren. Bij Google verwachten ze dat dat menselijke gedrag de auto's veiliger in het verkeer zal maken.

Waar gaat het mis?

De robotauto's gaan altijd uit van het ergste: als ze potentieel gevaar spotten remmen de karretjes, soms heel abrupt. Dat kan gevaarlijke situaties veroorzaken, omdat menselijke bestuurders dit soort rijgedrag niet zien aankomen.

"De auto's zijn voorzichtiger dan ze zouden moeten zijn", zei een medewerker van Google al eerder op een conferentie. "We moeten ze menselijker leren rijden."

De laatste versie van Google's zelfrijdende auto

Te ruime bochten

De uitdaging is nu om dat voor elkaar te krijgen en de robotauto's naadloos te laten opgaan in het menselijke verkeer. Zo maakten de auto's te ruime bochten, vertelt Nathaniel Fairfield, een van de projectleiders, tegen de Wall Street Journal. "Dat soort bochten brachten bestuurders in verwarring. Die bochten voelden 'raar' aan."

Toen Google het menselijk rijgedrag op dit punt beter bestudeerde zagen ze dat mensen de bochten veel scherper en eerder aansneden. En dus moest dat soort gedrag ook in Googles auto's worden geprogrammeerd.

Mensen spelen een beetje vals in bochten.

Nathaniel Fairfield, een van de projectleiders van Google

Verkeersregels breken

Eerder mochten de auto's van Google nooit over gele verkeerslijnen rijden. Dat is ook veranderd, aangezien de auto's van Google urenlang stil zouden staan als andere
voertuigen de weg blokkeerden. Nu kunnen de auto's van Google even de verkeersregels breken, zodat ze om dit soort blokkades heen kunnen rijden.

Deel artikel: