Een congres met urenlange powerpointpresentaties in een warme, zweterige zaal. Geen pretje voor de bezoekers, vandaar dat organisatoren proberen hun evenement op te leuken. Ze kiezen steeds vaker voor een congrestival: het serieuze van een congres, met de sfeer van een festival.
Dus wel workshops, maar niet in een suffe zaal... nee, in een kerk, oude fabriek of lekker buiten. Waar je lunch haalt bij een foodtruck en een lekkere latte bij een koffietentje. En ondertussen leer je van alles bij verschillende stands waar je actief kan deelnemen aan workshops.
Volgens organisatoren wordt de informatie daardoor veel beter opgepikt. "Een congres moet beklijven, bijblijven", zegt Riemer Rijpkema, directeur van de brancheorganisatie voor beurzen en congressen. "Daarom gaan bedrijven en organisaties op zoek naar nieuwe manieren om een congres te houden."
Met een congrestival probeer ik de nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen.
Volgens Albert van Schendel, die onderzoek doet naar economische effecten van grootschalige evenementen en congressen, is er sprake van een trend. Hij ziet dat deelnemers die zelf iets beleven, bijvoorbeeld meedoen aan een workshop, meer betekenis halen uit een congres.
"Vijf tot tien procent van alle congressen valt onder de noemer congrestival en dat percentage zal de komende jaren stijgen."
In Amersfoort zijn deelnemers aan het congrestival MNL15, bedoeld voor ondernemers, in ieder geval enthousiast. "Het is interactief", zegt Anne Bakker, zelfstandig ondernemer en pianist. "Ik steek hier meer op dan op een normaal congres."
Het is volgens Bakker niet alleen de sfeer. "Deelnemers worden hier aangemoedigd om zelf met elkaar in gesprek te gaan. Wat heb je mij te bieden, wat heb ik jou te bieden. Het geeft meerwaarde aan een congres."
Volgens Osin Peltenburg, van het multimediale platform Emerce, zullen de congrestivals zich in de toekomst nog verder ontwikkelen. "Wil je vooral jongeren blijven prikkelen op congressen, dan zie ik in de toekomst een ontwikkeling richting entertainment. Maar let wel: de inhoud blijft altijd het belangrijkst."