Tijdens het experiment werd gebruikt gemaakt van een VR-bril

Virtual reality-bril laat 25-minners niet beter rijden

Jongeren gaan veiliger gaan rijden als ze een extra rijvaardigheidscursus volgen nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en verzekeraar Interpolis.

Dat lijkt een open deur, maar andersoortige trainingen hebben weinig tot geen effect. Een cursus op een tablet bleek nauwelijks te werken, en tests met een virtual realitybril hadden helemaal geen positief effect op het rijgedrag van de onderzoeksgroep.

  • SWOV
    Een slipcursus is onderdeel van de TRIALS-cursus
  • SWOV
    Op een tablet wordt geoefend in verkeerssituaties
  • SWOV
    Tijdens het experiment werd gebruikt gemaakt van een VR-bril

Ben je in het bezit van een rijbewijs en onder de 25 jaar? Dan heb je een grotere kans op een ongeluk. SWOV wilde weten hoe het risico op ongelukken verkleind kon worden. Aan hun onderzoek deden afgelopen zomer 345 jongeren mee, die op drie verschillende manieren een training kregen.

Meer zelfvertrouwen

Bij jongeren die in de auto een rijvaardigheidscursus (TRIALS) hebben gevolgd zijn de beste resultaten geboekt. Zij zijn veiliger gaan rijden, deden het beter in de kennistest en hebben meer zelfvertrouwen in het verkeer gekregen.

Het volgen TRIALS-training heeft overigens niet alleen maar positieve effecten. Door een training denken jongeren al snel dat ze hun auto goed onder controle hebben. En dat lijdt weer tot een hoger risico op ongelukken. "In plaats van risico's te vermijden denken ze dat ze geleerd te hebben er goed mee om te kunnen gaan. Maar daar is een dag oefenen te kort voor", vertelt onderzoeker Jolieke de Groot. Zo gaan ze in weers- of verkeerssituaties rijden, die ze anders zouden vermijden.

De training op tablets bleek vooral korte termijnsuccesjes te boeken. Jongeren werden iets beter in risico-inschatting, maar het effect daarvan is maar klein: de meesten zijn het na vier weken alweer vergeten.

Simulator sickness

De virtual realitybril-training, waarin je moest reageren op verkeerssituaties, vielen de resultaten tegen. "We hadden wel verwacht dat de effecten sterker zouden zijn", zegt De Groot. "Je zit er met zo'n bril echt helemaal in."

Tijdens de virtuele autorit kregen sommige deelnemers last van simulator sickness, een soort wagenziekte. "Het zou goed kunnen dat dit van invloed is geweest op de testresultaten." Het mag dus allemaal wel levensecht lijken, maar echt veiliger ga je er dus niet van rijden.

Mobiele telefoon

Afleiding door de mobiele telefoon is nog steeds een van de grootste problemen onder jongeren. "Veel jongeren denken dat handsfree bellen veiliger is dan met de telefoon in je hand." zegt onderzoeker De Groot. Maar dat hoeft niet zo te zijn, benadrukt ze: "Handsfree bellen kan juist ook heel afleidend zijn."

Snelheid lijkt ook een onderschat gevaar te zijn: zo overschatten jongeren nogal eens hoe hard ze een bocht kunnen aansnijden, dat doen ze vaak met te hoge snelheid.

Deel artikel: