Felix Kjellberg in actie

Zo word je YouTube-miljonair

Je hebt niet veel meer nodig dan een camera en een laptop en het geld stroomt binnen, zo lijkt het. Vlogs op YouTube kunnen astronomische bedragen opleveren. De Zweed Felix Kjellberg harkte met zijn YouTube-filmpjes afgelopen jaar naar verluidt 7 miljoen euro bij elkaar. Hij is de eerste gebruiker op YouTube wiens filmpjes meer dan 10 miljard keer zijn bekeken.

Dat wil jij vast ook

Maar hoe val je dan op en word je the next best thing op YouTube? "Wij scouten de nieuwe sterren zelf, daarvoor hebben we meer dan twintig man in dienst die in verschillende landen actief zijn. Ook hebben we software die voor ons bijhoudt welke kanalen er opduiken en snel groeien", vertelt Stephan Schilling van Divimove, een Berlijns bedrijf dat meer dan 1750 YouTubers in de markt zet en ze helpt commerciële deals te sluiten.

Divimove vertegenwoordigt vloggers uit onder andere Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk en Nederland. De gigantisch populaire Nederlandse vloggers, zoals Enzo Knol (ruim 850.000 abonnees en meer dan 400 miljoen keer bekeken) en Nikki Tutorials (ruim 1.600.000 abonnees en meer dan 100 miljoen keer bekeken), staan ook onder contract.

"We beantwoorden hun creatieve en technische vragen, en helpen ze om te groeien en hun potentieel te bereiken", zegt Schilling. "Ook adviseren we ze over hoe ze in contact blijven met hun volgers, en hoe hun community verder kan groeien."

Hoe verdien je geld met video's?

Divimode brengt YouTubers en adverteerders bij elkaar. "Dat kan resulteren in product placement (de YouTuber drinkt in zijn filmpjes een blikje cola van een bepaald merk), maar ook in specials, waarin een product of een merk wordt besproken (de YouTuber vertelt dat een bepaalde mascara supergoed is)", legt Schilling uit.

Adverteerders nemen contact met Divimove op als ze een nieuw, jonger publiek willen bereiken. "Maar wij zoeken ook actief contact met media of adverteerders als we denken dat we een interessante YouTuber voor hen hebben."

Waar moet je over vloggen?

Al zijn er duizenden vloggers die dagelijks over beauty, games en lifestyle bloggen, de markt is nog niet verzadigd zegt Schilling. "Natuurlijk is een niche vinden moeilijk, iedereen kan zomaar een kanaal opstarten over elk onderwerp. Maar ik zie bijvoorbeeld heel veel toekomst in kookkanalen."

Op tv zijn kookprogramma's heel populair en dat kan online ook: bij Divimove verwachten ze veel van het kanaal van de Duitse oud-lerares Sally, die haar baan opzegde en nu fulltime kookvideo's maakt.

Voor wie vlog ik?

De 26-jarige Sally zit nu op 430.000 abonnee's, maar dat kan snel groeien. "Zo'n onderwerp trekt ook weer een heel andere, wat oudere doelgroep. En kan dus ook gemaakt worden door wat 'oudere' YouTubers, zoals Sally. De markt groeit dus alleen maar, omdat een grote doelgroep nog niet zo actief is op YouTube."

Ook tech is een onderwerp waar nog genoeg in te winnen valt. "Smartphones, nieuwe ontwikkelingen: jong en oud interesseren zich ervoor. En oudere kijkers voelen zich vaak niet aangesproken door een jonge techwatcher. Daar kan je op inspringen."

De huidige YouTube-sterren zijn tieners, soms begin 20. "Voor hen is het de uitdaging om mee te groeien, hun publiek wordt ook ouder."

Wat verdienen onze YouTube-sterren aan advertenties?

Hoeveel de jonge YouTube-sterren precies verdienen is onduidelijk: de vloggers mogen van de videosite niet zeggen wat ze aan de advertenties overhouden. Zakenblad Quote sprak met ingewijden en maakte een inschatting. Dit is hun top 3 van grootverdieners in Nederland.

Enzo Knol staat bovenaan: hij zou met zijn 850.000 abonnees en ruim 420 miljoen views dit jaar zo'n 350.000 euro overhouden aan advertentie-inkomsten van zijn video-imperium.

Robbert van Eijndhoven volgt met zijn gamingvlog Siv HD: 216.000 euro. Hij heeft veel meer abonnees dan Knol: 1,8 miljoen, maar werd minder vaak bekeken: ruim 260 miljoen views.

Op 3 staat David Harms, die twee ton aan advertentie-inkomsten zou krijgen van YouTube met zijn 'DusDavidGames'-vlogs. Qua abonnees en views: bijna 600.000 YouTubers zijn geabonneerd op Davids kanaal, en zijn video's zijn in totaal ruim 225 miljoen keer bekeken.

En internationaal doorbreken?

Of 'onze' Enzo Knol ooit zo groot wordt als 10.000.000.000 views-Felix Kjellberg, dat lijkt niet waarschijnlijk. "Enzo heeft nog een groot groeipotentieel in Nederland en België", zegt Schilling. "Maar internationaal zijn de mogelijkheden beperkter, door de taalbarrière."

"Als hij ineens Engels zou gaan praten in zijn video's, dan is hij niet helemaal zichzelf meer. Minder authentiek. En dat werkt niet."

Deel artikel: