Een handgranaat, klavertje of hartje: criminelen produceren steeds vaker bijzondere vormen xtc-pillen om gebruikers te verleiden. Het aantal soorten is volgens het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) de afgelopen zes jaar verachtvoudigd.
"Dat geeft aan dat de concurrentie tussen xtc-producenten groot is", zegt Marnix Hoitink van het NFI, "Het zou weinig nut hebben om zoveel moeite te doen, als je de tabletten toch wel kwijt kunt." Criminelen maken zelfs speciaal pillen voor bepaalde feesten, zoals voor het dancefestival Defqon.
Ook Raymond Niesink van het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) ziet steeds meer verschillende vormen. "We vermoeden dat het met marketing te maken heeft", zegt Niesink. "De meeste pillen die in Nederland gemaakt worden zijn voor de export. De aanbieders proberen zich te onderscheiden."
De klassieke xtc-pil is een rond tablet, dat redelijk eenvoudig te persen is. De afwijkende vormen zijn technisch gezien veel moeilijker om te maken en kosten criminelen dus meer moeite en geld. Toch lijkt het te lonen. "In de scene is het gewoon cool om een toffe pil te hebben", zegt Niesink.
En dat xtc-gebruikers dat leuk vinden, is te zien op fora als Partyflock. Daar blijken allerlei xtc-pillenverzamelaars foto's van hun collecties te delen en uit te ruilen.
Ik raak ze alleen met plastic handschoentjes aan, om geen vet van mijn handen erop te krijgen. Ik wil ze later allemaal in een passe-partout ophangen op de wc. Te gek aandenken aan 'die goede ouwe tijd'.
Hoitink ziet per jaar zo'n duizend pillen langskomen en is dus al gewend aan al die verschillende vormen die criminelen produceren. Al keek hij zelf ook wel op toen hij een xtc-pil tegenkwam die licht geeft in blacklight (hij onderzoekt nog of dat eigenlijk gevaarlijk is).
Hello Kitty
Naast de vorm van pillen proberen criminelen ook door middel van logo's van populaire merken xtc-pillen aantrekkelijk te maken, bijvoorbeeld Red Bull, Heineken, T-Mobile, het Rotterdamse filmfestival IFFR en Hello Kitty.
"Blijkbaar inspireert ons merk mensen tot creatief gebruik van het logo", reageert een woordvoerder van ijsmerk Ola, dat ook op pillen is te vinden. "Maar het gebruik op deze manier is vanzelfsprekend absoluut niet in lijn met wat we als merk willen uitstralen."
Ook een woordvoerder van Heinz laten weten dat ze niet blij zijn met de xtc-pillen met hun logo. "Heinz is een beschermde merknaam en wij zijn natuurlijk niet blij als anderen die misbruiken", laat een woordvoerder weten. We nemen dan altijd juridische stappen. Maar dat is in dit geval lastig omdat de makers niet bekend zijn."
Ik ben super lang op zoek geweest naar speakers, eekhoorntjes en gele Triforce. Had die graag aan me verzameling toegevoegd.
Partyflock, een forum waar regelmatig over drugs wordt gepraat, heeft wisselende gevoelens. "Het is lastig", reageert Karian van der Broek. "Ons logo staat op een product dat in principe illegaal is en potentieel gevaarlijk. Maar xtc is onlosmakelijk verbonden met de dancecultuur. Kennelijk is het merk Partyflock binnen deze cultuur bekend en belangrijk genoeg binnen dat mensen ons logo gebruiken."
Elke pil is anders
Het ene handgranaatje, klavertje of hartje is het andere niet; het NFI waarschuwt er daarom voor dat pillen die er van buiten precies hetzelfde uitzien, toch andere stoffen kunnen bevatten. Criminelen maken populaire pillen na, of stoppen er na verloop van tijd andere stoffen in. Als je toch xtc wilt gebruiken, is het daarom aan te raden om je pil altijd te laten testen.