Kleine bootjes tijdens Sail 2010

Het is een hele klus om botsingen op Sail te voorkomen

Morgen gaat Sail 2015 van start. Sail is met een 12 kilometer lange parade van schepen het grootste nautische evenement van de wereld; een flinke klus om die al die schepen van IJmuiden over het Noordzeekanaal veilig het IJ van Amsterdam op te loodsen.

Erwin Sandburg van de Haven van Amsterdam ligt er niet wakker van. "We zijn al anderhalf jaar bezig om alle draaiboeken klaar te hebben en ervoor te zorgen dat we goed voorbereid zijn."

Het aantal patrouilleboten dat rondvaart op het IJ is verdubbeld naar vier, soms zijn het er zelfs vijf. Ze moeten de intocht in goede banen leiden. Dat valt niet mee met de duizenden plezierbootjes die overal tussen de honderden grote schepen door varen.

'Het is hopen dat er zo weinig mogelijk ongelukken gebeuren'

Voor kleine plezierbootjes heb je vaak geen vaarbewijs nodig en daar zit volgens Peter Steneker, bestuurder van een patrouilleboot, dan ook vaak het probleem.

"Mensen kennen de vaarregels niet en schatten situaties soms verkeerd in", zegt Steneker. "Dan denken ze nog net voor of achter een groot schip langs te kunnen varen, terwijl daar geen ruimte voor is. Dan kan het zijn dat ze op elkaar botsen. Het enige wat je kan doen is hopen dat er zo weinig mogelijk ongelukken gebeuren."

De patrouilleboten zijn dan ook extra alert op het vaargedrag van kleine bootjes. "Meestal kunnen we vrij snel zien wat iemand gaat doen en als het gevaarlijk wordt, proberen we mensen te waarschuwen."

Peter Steneker gebruikt daarvoor een marifoon, een apparaat waarmee je in contact kan komen met schepen op korte afstand. "Als ze geen marifoon hebben, dan gaan we erop af met onze boot en als het nodig is zetten we ons alarm aan. We komen er altijd wel."

Ingrijpen

Vanuit de verkeerstoren in IJmuiden houdt Erwin Sandburg het hele evenement in de gaten. "Als er iets gebeurt dan kunnen we vrij snel ingrijpen. We sturen er een patrouilleboot of andere hulpboot op af."

Deel artikel: