De Chinese yuan is minder waard dan gisteren, en gisteren was de munt minder waard dan eergisteren. Dat klinkt als slecht nieuws, maar is dat ook zo?
Betaalde je eergisteren nog 15 eurocent voor 1 yuan, vandaag betaal je nog maar 14 eurocent. Dat lijkt een klein verschil, maar het heeft positieve gevolgen voor de Chinese export. Die producten worden voor ons goedkoper, dus kopen we meer.
De daling is het werk van de Chinese centrale bank. Die vindt het prima dat de munt wegzakt, omdat het de Chinese economie juist een boost kan geven. "Een welkome stap", noemt het IMF het. "Ze hopen dat de export een boost krijgt", legt Peter Ho uit, hoogleraar Chinese Economie en Ontwikkeling aan de universiteit Delft.
Luxe merken in een dip
Maar het tegenovergestelde gebeurt daardoor in Amerika en Europa. China is een grote speler op de wereldmarkt, en de afgelopen jaren hebben Chinezen ook veel geld uitgegeven in het Westen. Aan luxe merken bijvoorbeeld. Maar die worden voor de Chinezen op deze manier duurder, dus moeilijker aan te schaffen. Niet gek dus dat na de bekendmaking van de waardevermindering van de yuan, de aandelen van luxe westerse merken als Ralph Lauren, Gucci, BMW, Swatch en Prada aanzienlijk daalden.
"Iedereen is gewend geraakt aan een groeiend China dat de motor is geworden van de wereldeconomie", zegt Ho. Maar het betekent geen crisis. "Bedrijven zijn zenuwachtig, want wat gebeurt er nu? Maar dat is een overtrokken reactie. Omdat China zo hard groeide, is het niet meer dan normaal dat het naar beneden zakt."
Dat zegt ook merkenstrateeg Paul Moers: "Het doet pijn, maar de reactie op de beurs lijkt wat overspannen". "Het verschil tussen arm en rijk is enorm. Als je daar geld hebt, heb je ook serieus geld. En de luxegoederen worden toch vaak gekocht door mensen die uit de rijke doelgroep."
Niks aan de hand?
"Het heeft wel wat effect, maar je zag tijdens de crisis al dat de luxemerken er weinig last van hadden. Niemand is over de kop gegaan." Volgens Moers is het grote feest van de afgelopen jaren voorbij, de felle groei is eruit. "Dat komt niet alleen door de munt die minder waard is, maar ook door de economie die minder loopt."
Maar de merken maken zich geen zorgen, zegt Moers. "Er is volstrekt geen indicatie dat ze onderuit zullen gaan. Ik denk dat die Aziatische markt door blijft groeien, maar gewoon iets minder hard."
Corruptie
Volgens Ho is er trouwens nog iets aan de hand waardoor het met de luxe merken wat minder gaat: corruptie. "Het heeft te maken met de anti-corruptiecampagne van president Xi Jinping. Hij heeft een strijd ontketend tegen corruptie en allerlei aanschaf van luxegoederen."
"Op internet zie je vrij regelmatig dat officials gesignaleerd worden met een luxe tas of horloge. Dat heeft al aantal keren geleid tot ontslag van de ambtenaar. Want direct rijst de vraag: hoe komt zo’n ambtenaar met een gemiddeld salaris aan een horloge dat het tienvoudige van zijn salaris kost? En dan is de publieke verontwaardiging enorm. En dus wordt er minder gekocht, want met corruptie geassocieerd worden, wil niemand."
En nu?
En wat kunnen we verder nog verwachten? "Dat hangt af van wat er internationaal gaat gebeuren", zegt Ho. "Veel valuta zijn in waarde gestegen de laatste tijd, dus daarom reageerde China door het lager te maken. Ook vanwege de Griekse crisis: China kijkt goed wat er gebeurt in Europa: krijgen ze het voor elkaar om economische stabiliteit te krijgen of breidt die Griekse crisis uit? Als de crisis doorzet, neemt de export weer af. Dus dan gaat de yuan mogelijk nog verder naar beneden."