Lopend appen maakt meer kapot dan je lief is

Lopen en appen tegelijk, dat is niet de allerveiligste combinatie - en in Amerika is dat nu ook gestaafd met cijfers: er zijn meer dodelijke ongevallen doordat mensen scrollend en typend de weg op lopen. En ook bij ons neemt het toe.

Nadat het dodental onder wandelaars de afgelopen decennia juist was teruggelopen, is die trend nu weer omgedraaid in de VS, blijkt uit een rapport van de Governors Highway Safety Association (GHSA). Zogenoemde petextrians zouden daar deels aan bijdragen.

Sinds 2009 is het aantal dodelijke ongevallen met voetgangers in Amerika weer gestegen. In 2013 waren het er zo'n 4735, oftewel één dode elke twee uur. Daarbij is het percentage van voetgangers die overleden terwijl ze met hun mobiel in de weer waren, ook gestegen, blijkt uit een ander onderzoek, van de universiteit van Ohio. Van minder dan 1 procent in 2004 (toen er nog niet zoveel op je mobiel te zien was) tot meer dan 3,5 procent in 2010. En het aantal gewonden was in 2010 meer dan verdubbeld.

Nederland

In Nederland zijn er geen harde cijfers van 'textende' wandelaars en ongevallen. Peter van der Knaap, directeur van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), wil wel dat die categorie wordt toegevoegd.

Maar ook zonder precieze cijfers ziet hij het probleem in Nederland: "In 2012 hebben we een schatting gemaakt van tientallen tot zo'n honderd verkeersdoden, dus ook in de auto, door afleiding". Een groot deel van die afleiding komt door de smartphone. Hij denkt dat het aantal ongevallen in de toekomst alleen maar zal toenemen:"Je kijkt naar je scherm, en dat is een van de gevaarlijkste vormen van afleiding."

'Road safety, not rocket science'

Een smartphone leidt dus af; voetgangers doen er langer over om over te steken en zijn meer geneigd stoplichten te negeren of niet om zich heen te kijken. Wat blijkt, vooral tieners lopen al tikkend en lezend de straat op. Bijna 40 procent van de Amerikaanse tieners is wel eens geraakt of bijna geraakt door een auto, motor of fiets. Die 40 procent was ook vaker afgeleid door hun smartphone.

Dat je niet op de fiets en in de auto moet appen, is wel duidelijk. Maar ook voetgangers creëren gevaar door naar een schermpje te turen: "Als die niet uitkijken en zomaar de weg oplopen, moeten anderen uitwijken waarmee ze zichzelf en anderen in gevaar brengen," zegt Van der Knaap.

In Philadelphia is al een campagne gestart om dit groeiende probleem aan te pakken. 'Road safety, not rocket science' probeert met humor vooral jonge mensen te bereiken, bijvoorbeeld met deze video.

Applooppad

Niet doen dus, appen en lopen tegelijkertijd. Maar dat is voor sommigen makkelijker gezegd dan gedaan. Dus zijn er andere oplossingen bedacht die de schade moeten beperken.

Zoals de aparte voetpaden voor mobielgebruikers in bijvoorbeeld Antwerpen en China. Zodat niet-gebruikers en gebruikers niet langer tegen elkaar op lopen. Volgens het stadsbestuur was het speciale voetpad ironisch bedoeld, om voetgangers eraan te herinneren dat het niet verstandig is om op je telefoon te kijken tijdens het lopen.

Maar wat bleek uit observaties? Het had het tegenovergestelde effect. De voetgangers waren óf te druk bezig met hun telefoon om de markeringen op te merken, óf ze pakten er juist hun mobiel bij om er foto's van te maken.

Ook bestaat er een app die filmt wat er voor je op straat gebeurt, zodat jij nog in het scherm kan blijven typen terwijl je ook de weg ziet. Voor als die app écht niet kan wachten.

Deel artikel: