De Braziliaanse president Dilma Roussef krijgt een lift in een zelfrijdende auto

Voor het eerst nekklachten na ritje met Google-auto

Voor het eerst is een zelfrijdende auto van Google betrokken geraakt bij een ongeluk, waarbij twee lichtgewonden vielen. Het ongeluk werd volgens Google niet door de zelfrijdende auto veroorzaakt.

Het ongeluk werd uit de doeken gedaan door Chris Ursom, de baas van de zelfrijdende auto's bij Google. De Google-wagen remde af voor een stoplicht en een niet zo oplettende auto knalde er vol achterop. In de zelfrijdende auto zaten twee Google-medewerkers die moeten ingrijpen als de auto ineens wat raars doet. Zij hebben een lichte whiplash opgelopen.

De zelfrijdende auto liep een paar schrammen op. De auto die achterop reed raakte z'n voorbumper kwijt.

Mountain View

Google test al een tijdje met een auto die helemaal zelf gas geeft, remt, stuurt en rekening houdt met het verkeer. De auto's worden regelmatig gespot in Mountain View, het stadje waar Google's hoofdkwartier staat.

Toch is het niet heel erg schrikken: de bestuurdersstoel blijft bezet door een Google-werknemer die kan ingrijpen als het misgaat. Volgens Ursom zijn de auto's tot nu toe 14 keer betrokken geweest bij een ongeluk, maar was het nog nooit de schuld van de auto. De 23 test-auto's van Google rijden op dit moment samen 16.000 kilometer per week. Dat is meer dan wat een gemiddelde Nederlandse auto per jaar rijdt, zo'n 13.000 kilometer.

Een zelfrijdende Lexus van Google

Op dit moment bestaat de testvloot van Google uit 23 gewone personenauto's: Toyota's en grote Lexus SUV's. Binnenkort gaat Google ook testen met 25 kleinere auto's. Dat zijn prototypes van de zelfrijdende auto zoals Google hem over een paar jaar zelf wil maken en verkopen. De bolvormige auto's hebben een topsnelheid van 40 kilometer per uur en gaan vooral in woonwijken rond het hoofdkantoor van Google rijden.

De laatste versie van Google's zelfrijdende auto

Deel artikel: