Achtbaan Baron 1898

'Ik heb op de kop af in 760 achtbanen gezeten'

Met 30 kilometer per uur een paar scherpe bochten pakken, daar hoef je bij de achtbaanliefhebber niet meer mee aan te komen. Het moet sneller, hoger en bijzonderder. In de Efteling moet de nieuwe achtbaan Baron 1898 bezoekers binnenhalen.

"De Efteling is een familiepark en wil voor alle leeftijden interessant zijn", zegt vrijetijdsdeskundige Goof Lukken. "Deze achtbaan moet jongeren weer het park inkrijgen."

De feiten: een rit van 130 seconden over een baan van 501 meter lang, een vrije val vanaf 37,5 meter, een halve looping, een binnenstebuiten kurkentrekker en een snelle spiraal. Maximale snelheid? 90 kilometer per uur.

En dat ziet er zo uit:

Achtbaanfanaten zijn het erover eens: Bolliger & Mabillard, de fabrikant van de Baron, is een van de beste. "Ze maken de Ferrari onder de achtbanen en hebben een hoge status", zegt student werktuigbouwkunde Menno van Asten. "Hun achtbanen zijn heel soepel."

Menno kijkt, net als veel andere liefhebbers, reikhalzend uit naar de nieuwe thrill ride in Kaatsheuvel. Op sites als RCTLand en Themepark werd afgelopen maanden de voortgang van de nieuwe achtbaan op de voet gevolgd.

Échte achtbaanliefhebbers houden precies bij in hoeveel achtbanen ze hebben gereden, op sites als Coastercounter. En willen daar graag mee pronken. "Ik vertel dit graag: ik heb op de kop af in 760 verschillende achtbanen gezeten", zegt achtbaanfanaat Jos Boudestein trots.

Dat aantal bereik je alleen maar door tijdens vakanties flink wat meters te maken. "Ik ben vier keer naar de Verenigde Staten geweest en ik gok dat ik in die tijd zo'n 50 pretparken heb bezocht", zegt Jos. Zijn plan is nu om naar Azië te gaan voor een achtbanenreisje.

Mijn instappen

De favorieten van Jos: "Zo wild mogelijke achtbanen. En houten." Over de Baron is hij wel tevreden. "Het is een vrij kleine achtbaan, er zijn grotere, hogere en die vaker over de kop gaan. Maar het ziet er mooi uit."

Ook Menno vindt het een mooie achtbaan, vooral vanwege de sfeer. Het thema van de Baron is namelijk de mijn uit de 19e eeuw. "Ik kijk er enorm naar uit. Dat je een mijn instapt, het gevoel hebt dat je daar echt bent."

Een deel van de attractie wordt gehesen

Fanatieke achtbaanbezoekers als Menno en Jos zijn er steeds meer, constateert Goof Lukken: "Je ziet dat er een achtbaancultuur ontstaat onder jongeren. Vroeger ging je één keer in je leven naar een pretpark. Nu ga je veel sneller weer eens een kijkje nemen. Het is alsof je naar een muziekfestival gaat."

Concurrentie voor de Efteling zijn grote parken als Disneyland in Frankrijk, Europa-Park in Duitsland en PortAventura in Spanje. Om bezoekers te blijven trekken, moet het wel allemaal hoger, sneller en bijzonderder.

Pretparkenwedloop

"De zorg van de Efteling is: hoe blijven we in de top 5?", zegt Lukken. "Daarvoor moeten ze investeren. Je ziet nu dat de grote Europese parken bijna elk jaar een attractie toevoegen. Het wordt een soort wedloop."

Want een nieuwe attractie zorgt ervoor dat jij weer getriggerd wordt om een bezoekje te brengen aan het park. Dat is dan ook de reden dat de Efteling 18 miljoen euro stopt in een achtbaan. "De Efteling gaat de investering ongetwijfeld terugverdienen", zegt Lukken. "Ik denk binnen twee jaar."

Deel artikel: