Winkeltassen

Shop 'til you drop: outletcenters worden groter en groter

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

  • Harro Brouwer

    Verslaggever NOS op 3

Met goed gevulde plastic tassen lopen twee twintigers door Rosada, het outletcenter in Roosendaal. "Ik kom hier één keer in de maand. Anderhalf uur shoppen en weer weg", zegt een van hen. Iets verderop zijn bouwvakkers aan het werk. Op het terrein van het outletcenter komen nog 45 extra winkels.

Outletcenters zijn booming: het is een landelijke trend. Batavia Stad bij Lelystad, Designer Outlet Roermond en Rosada bij Roosendaal breiden allemaal uit.

En daar blijft het niet bij. Op verschillende plekken in het land onderzoeken gemeenten of een outletcenter haalbaar is. Assen, Zevenaar en Halfweg hebben wel interesse.

Zevenaar?

De gemeente Zevenaar laat weten dat een mogelijke Factory Oulet 15.000 m2 groot mag zijn. "Een Factory Outletcenter past in het bestemmingsplan", zegt Marjolein Verhoeven van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude. En ook de gemeente Assen onderzoekt momenteel of een outletcenter haalbare kaart is.

Verbouwing van het outletcenter in Roosendaal

Assen?

Investeerder Raymond Coronel ziet het helemaal zitten. Hij is de initiatiefnemer van een project in Assen. Als het aan hem ligt, komt er naast het TT-circuit een groot outletcenter dat per jaar anderhalf miljoen bezoekers moet trekken.

Slecht nieuws voor de ondernemers in de binnenstad? Ondernemers van Assen zien een mogelijke komst van het outletcenter in ieder geval helemaal niet zitten. "Vertrek van populaire modemerken naar een buitenstedelijk winkelcentrum is voor een binnenstad een ramp", zegt Nico Vanderveen van de binnenstadsvereniging.

"Mensen denken dat zo'n outletcenter een opruimingsverhaal is, maar dat is het niet. Merken willen voorgetrokken worden met een eigen winkelcentrum." En dat leidt volgens Vanderveen tot leegstand in de stad. "Daar hebben we nu al last van. En kijk naar de verpaupering in Roosendaal en Lelystad. Het is te treurig voor woorden."

Outletcenter: kans of bedreiging?

Het is totaal onzinnig. Waarom zouden we dit doen?

Nico Vanderveen - Binnenstadsverening Assen
Leegstaand pand in het centrum van Assen

Tips uit Roosendaal...

In Roosendaal waren ze eerst ook helemaal niet blij met de komst van een outletcenter. Maar dat is inmiddels wel veranderd. "Het outletcenter heeft niet het negatieve effect gehad dat we hadden verwacht", zegt Olav Posthumus van binnenstadsvereniging Collectief Roosendaal. "Er komen veel meer toeristen vanuit België, per jaar zo'n 120.000. We zien het als een kans. Wij werken met Rosada samen op het gebied van citymarketing."

Dat kan nog beter, zegt Gerben Boomsma, verantwoordelijk voor Rosada. "Maar twee jaar geleden hadden we een gezamenlijke reclamecampagne om meer Belgen naar Roosendaal te trekken. Daar hebben we allebei van geprofiteerd."

en Roermond

Ook Wilbert Cremer van BIZ Binnenstad Roermond ziet nu de voordelen van het enorme outletcenter aan de rand van de stad. "Ik zou tegen de ondernemers in Assen willen zeggen: zoek contact met het outletcenter en keer je niet af." Cremer beseft wel dat een outletcenter aan de rand van de binnenstad meer toeristen oplevert dan een outletcenter zes kilometer verderop.

Olav Posthumus van Collectief Roosendaal

Zonder Rosada zouden we niet zoveel bezoekers hebben in de binnenstad.

Olav Posthumus van binnenstadsvereniging Collectief Roosendaal

Lelystad

Minder positief is de ondernemingsvereniging Stadshart Lelystad. "Eerder was Bataviastad voorgedragen als trekker van klanten naar de regio en naar Lelystad", laat Gerrie Oosthuizen van Stadshart Lelystad weten. Maar daar is volgens hem weinig van terechtgekomen. "Bataviastad is een degelijke concurrent voor de binnenstad, net als andere wijkcentra in Lelystad."

Deel artikel: