Mannen krijgen geen gratis drankjes in de kroeg, moeten altijd de deur openhouden, en op sympathie hoeven ze al helemaal niet te rekenen. Zomaar wat voorbeelden uit een nieuwe postercampagne die probeert discriminatie van mannen aan de kaak te stellen. Maar de voorbeelden vallen helemaal verkeerd.
De campagne #DontMancriminate verscheen in Maggcom, een Indiaas online modemagazine. "Mannen worden net zo goed als vrouwen gediscrimineerd", staat er bij de campagne. "Maar de maatschappij doet er helemaal niks tegen."
Voor de posters zijn verschillende mannelijke sterren zoals Jude Law en Elijah Wood gebruikt. Onduidelijk is of zij daar ook toestemming voor gegeven hebben.
Ongelijk
Volgens de campagne is iedereen voor gelijkheid, maar is daar geen sprake van als vrouwen het zo comfortabel hebben. "Er zijn quota voor vrouwen in het bedrijfsleven, maar waarom dan niet voor mannen? Ze studeren op dezelfde manier." En er zijn meer voorbeelden: "waarom moeten mannen opstaan als ze een vrouw zien staan? Waarom moeten mannen alle zware dingen tillen, en niet vrouwen?"
"Er zijn veel organisaties die zich inzetten voor vrouwenrechten, maar niemand zet zich in voor mannenrechten" De schrijver benadrukt dat de campagne niets zegt over het belang van vrouwenrechten. "Wel dat onrecht bij mannen ook belangrijk is."
In een video worden mannen en vrouwen in India gevraagd of vrouwen gratis toegang tot clubs moeten krijgen:
Woede
De voorbeelden kunnen op z'n zachtst gezegd niet rekenen op bijval. Veel mensen vinden de vergelijking tussen onrecht bij vrouwen en onrecht bij mannen volstrekt ongepast. "Jullie moeten je schamen. In India worden er 73 vrouwen per dag verkracht, en jullie komen hiermee?", reageert iemand op de Facebookpagina van Maggcom. "Ik heb al heel wat domheid gehoord, maar jullie... Jullie zijn de schande van India", reageert een ander.
Bijval
Maar sommigen kunnen zich wel vinden in de campagne:
Reactie
En Maggcom? Die laat ook van zich horen, maar misschien niet zoals de meesten verwacht hadden: