Publiek bij de Toppers

Gemeentes kijken mee met je Facebook-feestje

Ze staan tussen de vakantiefoto's en kattenplaatjes in je Facebook-timeline: (ludieke) events waar duizenden mensen zich voor aanmelden. Van een bierfeestje in Amsterdam-West tot een Sloveense Panfluit-sessie in Gelderland. Leuk hoor zo'n feest, maar wat doe je als duizenden, soms wel tienduizenden mensen, zich aanmelden? Gemeenten en politie houden digitaal een oogje in het zeil.

Een heel speciaal biertje

Een speciaalbierfestival leek de Amsterdamse Nick de Vree een goed idee. Samen met een vriend organiseerde hij voor 500 man een bierfeest in Amsterdam-West. "Bij de gemeente vroegen we een vergunning aan en daar waren ze heel enthousiast. Toen de vergunning werd goedgekeurd, maakten we een Facebook-event aan."

En toen ging het hard: "Binnen twee dagen hadden we bijna 5000 aanmeldingen. Dat klom op naar 8, 9, 10.000. Uiteindelijk meldden zich 21.000 mensen aan, terwijl het plein, waar we het festival wilde organiseren, maar 2000 aankan."

De Vree kreeg de gemeente Amsterdam aan de lijn, nu iets minder enthousiast. "Ze vroegen zich af hoe we dit gingen aanpakken. Uiteindelijk besloten we om het evenement toch te cancelen en te verplaatsen naar een ander moment. En daar waren we wel goed ziek van."

Handoplegging op je hond

Je paard verstoppen in de Ikea, of jezelf op Utrecht Centraal. Een lezing over katten, EK linkshandig diepzee knikkeren of Nationale Bananensmijtdag. Zo'n bierfestival is dan nog een serieus evenement, maar Facebook wordt overspoeld met events die heel leuk zijn, maar eigenlijk nergens op slaan. 'Handoplegging op je hond' bijvoorbeeld. Aantal aanmeldingen: 11.000 man. En die zeggen allemaal in juli te willen komen naar het café van Remco van den Heuvel in Oud Gastel.

"Ik wist van niks. Ik kreeg een telefoontje van een journalist en die wees me op de Facebook-pagina", vertelt hij. "Toen ik de pagina zag, heb ik heel hard gelachen. Het is een hele mooie grap en iedereen is welkom. Maar iedere nuchtere Hollander weet dat er nooit 10.000 man op de stoep staan."

Knikkeren

Een digitaal oogje in het zeil

Politie en gemeenten zitten niet te wachten op Project X-achtige toestanden en daarom houden zij digitaal een oogje in het zeil. Uit een belronde van NOS op 3 blijkt dat veel gemeenten een analyse maken van wat er onder andere op social media over de gemeente wordt gezegd. Op die manier zag Utrecht bijvoorbeeld dat er op Utrecht Centraal verstoppertje zou worden gespeeld. Door maar liefst 3000 man.

"Onze afdeling veiligheid heeft toen contact gelegd met de politie", vertelt een woordvoerder. "De politie zocht vervolgens weer contact met de organisator en heeft hen uitgelegd dat zo'n evenement aan voorwaarden moet voldoen, bijvoorbeeld dat er een vergunning moet worden aangevraagd. Uiteindelijk is besloten het evenement te cancelen."

Volgens de Gemeente Utrecht gebeurt het enkele keren per jaar dat een Facebook-evenement zo groot wordt, dat ze moeten ingrijpen.

Ook de politie kijkt mee op het web en lichten gemeenten in, afhankelijk van 'de aard' en 'impact' van het evenement. Volgens hen kost het ze in principe niet meer werk, "maar iedere agent die moet worden ingezet voor een Facebook-event dat niet doorgaat, is er een te veel", aldus de Nationale Politie.

Deel artikel: