Ondernemen in krimpgebieden

Ondernemen in een krimpgebied doe je voor het persoonlijk geluk

  • Emil van Oers

    Verslaggever NOS op 3

  • Emil van Oers

    Verslaggever NOS op 3

Dus je wilt een bedrijfje starten? Dan ga je naar de stad, daar waar de economie bruist. Niet naar een dorp waar de bevolking krimpt of massaal grijze haren krijgt, toch? Mwah, niet per se: krimpregio's kunnen namelijk heel interessant zijn.

Heike Delfmann deed onderzoek naar start-ups in krimpgebieden en promoveerde onlangs aan de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens Heike zijn er juist relatief veel startende ondernemers in krimpgebieden. "Er zijn positieve resultaten als het gaat om werkgelegenheid, het aantal nieuwe bedrijven dat start, maar ook het effect dat lokale bedrijven hebben op de gemeenschap."

Het gaat niet om het maximaliseren van winst, maar om het maximaliseren van persoonlijk geluk.

Heike Delfmann, promovendus RUG

Er zijn veel verschillende soorten bedrijven die zich in de regio vestigen. "We hebben gesproken met een bouwbedrijf, een babykledingzaak, een dagverblijf voor gehandicapten, maar bijvoorbeeld ook een accountant en een consultancybedrijf. Echt heel divers", zegt Delfmann.

'Kansen genoeg in krimpgebieden'

Maar ja, een krimpgebied is niet voor niets een krimpgebied. Kunnen bedrijven daar wel echt succesvol zijn? "Het is inderdaad niet een heel logische locatiekeuze als je kijkt naar economische motivatie, maar dat is ook niet de reden dat mensen daar starten", zegt Delfmann.

"Het gaat ze dan ook niet om het maximaliseren van winst, maar om het maximaliseren van persoonlijk geluk. Wat ze willen is zelfstandig zijn, genoeg inkomsten genereren om datgene te kunnen doen wat ze willen. Dat is de reden waarom ze daar beginnen. Leven op het platteland in een mooie omgeving. Die levensstijl is doorslaggevend."

We zijn allemaal op zoek naar wat meer geluk, rust en ruimte.

Sjors de Vries, directeur Ruimtevolk

Ook Sjors de Vries, directeur van inspiratieplatform Ruimtevolk, ziet dat er genoeg kansen liggen in krimpregio's. "Absoluut. De binding die mensen hebben met een gebied en met elkaar is een prachtige voedingsbodem voor innovatie en ondernemerschap. Aan de andere kant heb je er natuurlijk vastgoed dat relatief goedkoop is. Dat betekent lage opstartkosten."

Sjors ziet ook dat veel ondernemers niet alleen worden gedreven door zoveel mogelijk winst maken. "We zijn allemaal op zoek naar wat meer geluk, rust en ruimte. De stad associëren we toch met een meer ongezonde omgeving dan het platteland."

Natuurlijk zijn er de nodige hobbels in krimpgebieden die je in de stad niet hebt. Daarover vertelt Sjors hier meer:

'Je moet het hebben van een relatief kleine markt'

Ruimtevolk houdt zich al langer bezig met krimpregio's. In het programma Bottom-up transformatie in krimpgebieden worden allerlei initiatieven van burgers en ondernemers in kaart gebracht.

"Doel van het programma is om ondernemers en initiatiefnemers in beeld te brengen en te kijken waar zij tegenaan lopen en waar er behoefte aan is", zegt De Vries. "Kennis die bijvoorbeeld in Limburg of in de Achterhoek is opgedaan, koppelen we aan een kennisbehoefte in Groningen of in Friesland."

Ondernemers zijn cruciaal voor de leefbaarheid van krimpgebieden.

Sjors de Vries, directeur Ruimtevolk

"Juist die ondernemers zijn zo belangrijk tussen die systeemwereld van overheid en instituties en de leefwereld van de gewone man en vrouw in het dorp, omdat zij daartussenin het verschil kunnen maken. Ze zijn cruciaal voor de leefbaarheid van krimpgebieden."

Hieronder vertelt De Vries welke voorbeelden ze zoal tegenkomen als het gaat om innovatief ondernemerschap in krimpgebieden:

'Krimpregio's lopen voor in creativiteit'

Deel artikel: