Elektrische gitaren

'Miljonair worden, dat is hard werken'

Het gaat goed met miljonairs in Nederland. Het aantal groeit, net als hun banksaldo. In totaal zijn er ruim 98.000 huishoudens met meer dan een miljoen euro op de bank, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. En de miljonairs hebben ook meer geld: gemiddeld 2,9 miljoen, da's ongeveer net zoveel als voor de crisis die in 2008 begon.

De miljonairs zijn gemiddeld wel behoorlijk oud. Jochanan Bax (31, links op de foto) is een van de weinige jonge rijken. Hij is een van de bedenkers van Bax-shop, een winkel voor geluidsapparatuur en muziekinstrumenten.

Van hobby naar beroep

"Twaalf jaar geleden ben ik samen met mijn broer dit bedrijf begonnen. We hebben hard gewerkt en van onze hobby ons beroep gemaakt", zegt Bax. "We hebben allebei een passie voor muziek en muziek maken. Tien jaar geleden hebben we de webshop geopend."

Jochanan Bax op de foto met een zakenrelatie uit Japan

"We hebben kansen gezien en kansen gepakt. Veel risico gelopen. Daarom zijn we zo groot geworden en groeien we nog steeds ontzettend hard. De basis is hard werken en risico's durven nemen."

'Personeel is geen risico'

Als je zelf miljonair wil worden, is het volgens Bax vooral belangrijk dat je bedrijf onderscheidend is, dat je niet bang bent om risico's te nemen en dat je het juiste personeel aanneemt: "Wees relevant, wees innovatief. Alleen met innovatief gedrag kun je je onderscheiden van de rest. Wees vooral niet bang", zegt hij. "Personeel aannemen is niet risicovol. Als je de juiste aanneemt, gaat dat geld opleveren. Neem je er twee aan, levert dat twee keer zoveel geld op."

De gevel van Bax-shop in Goes

Ik heb 300 man personeel, dus ik verdien 300 keer meer dan iemand die het in zijn eentje doet.

Jochanan Bax

"Het is altijd een combinatie van winkel en online. Mensen denken altijd dat een online winkel lekker makkelijk is. Daar vergis je toch al snel in. De huur die een winkelier betaalt, betalen wij aan dure servers in Amsterdam in een datacenter. Je innovatieve gedrag is altijd belangrijker. Wat doe jij beter dan je concurrent? Wat kun je doen om meer volume te creëren, meer klanten te trekken en schaalvoordelen te behalen? Dat is één van de redenen waarom we naar het buitenland zijn gegaan."

Miljonairshuishoudens naar hoogte van vermogen

Deel artikel: