De reclameposters in de metrostations van Londen met het bikinimodel worden binnen drie dagen verwijderd. Dat heeft de Britse Advertising Standards Authority (ASA) bepaald.
Meer dan 360 mensen hebben een klacht ingediend bij de Britse reclamecommissie ASA. Veel mensen zijn boos vanwege de billboards, omdat ze een 'onrealistisch beeld' van het vrouwenlichaam zouden geven. Zo is er ook een online petitie gestart om de posters weg te halen. Die is inmiddels al meer dan 65.000 keer getekend.
"We halen ze weg omdat we bezorgd zijn over een aantal gezondheids- en afvalclaims in de advertentie", zegt een woordvoerder. "Daarom kan de poster in z'n huidige vorm niet meer worden opgehangen." De posters worden nu weggehaald, en ondertussen start de ASA een onderzoek.
De reclamecommissie gaat onderzoeken of de beach body ready-campagne vrouwen als een object neerzet. Maar ook of de posters een beeld van 'niet normale lichaamsverhoudingen' verspreiden. Een veelgehoorde klacht is dat de posters vrouwen een minderwaardigheidsgevoel zouden geven.
Protein World, het bedrijf achter de reclameposters, blijft erbij dat het een goede reclamestunt is geweest. Volgens hen heeft de actie meer dan 20.000 nieuwe volgers op Twitter opgeleverd. De mensen die kritiek leveren, noemt het bedrijf terroristen.
Volgens Protein World zouden de posters volgens hun planning sowieso al eind deze week zouden worden weggehaald uit de metrostations.