Uber wordt keihard aangepakt door justitie. En dat heeft alles te maken met de uitspraak die de rechter eerder vandaag deed tegen drie UberPOP-chauffeurs: iedereen die anderen tegen betaling vervoert, heeft daar een vergunning voor nodig.
En zo'n vergunning hadden de drie niet. En daarmee heeft Uber een groot probleem: het OM gaat het bedrijf strafrechtelijk onderzoeken, om te kijken of Uber verder vervolgd kan worden voor het illegaal vervoeren van personen.
Als ze daarvoor worden veroordeeld, kunnen ze verplicht worden om al het geld dat ze hebben verdiend weer in te leveren.
Eind van UberPOP?
Is dit het begin van het einde voor UberPOP? We vroegen het taxi-expert Henk Volberda.
Wat betekent dit voor de chauffeurs?
"Voor de chauffeur betekent het een groter risico dat 'ie een boete krijgt, van 1500 euro", zegt Volberda. Daar komt ook een dwangsom bij voor elke volgende overtreding, van 10.000 euro met een maximum van 40.000 euro. "En bovendien hebben ze dan een strafblad."
De chauffeurs die nu zijn veroordeeld moeten ook 1500 euro boete betalen. Die kosten zal Uber vergoeden, maar ze hebben nu dus ook een strafblad.
Lopen klanten ook risico op een boete?
Dat denkt Volberda niet. "Bij de illegale taxichauffeur in het verleden, de snorder die geen taxi-licentie had, kregen klanten ook geen boete, de chauffeurs wel. Dus ik denk niet dat klanten van UberPOP een boete zullen krijgen."
In de politiek komt er steeds meer steun komt voor Uber.
Hoe ziet de toekomst eruit?
"Aan de ene kant wordt het steeds lastiger", zegt de expert. "Het zal lastig zijn voor UberPOP om chauffeurs te werven. Maar aan de andere kant zie je dat er in de politiek meer steun komt voor Uber, dus wellicht gaat de taxiwet veranderd worden waardoor UberPOP in de toekomst wel legaal is."