'Nederlanders hebben langer garantie dan ze denken'

Heb jij twee jaar geleden een nieuwe wasmachine gekocht en is die nu al stuk? En is het kapotte onderdeel ervan ook niet meer leverbaar? Dan baal je. Maar daar gaan ze in Frankrijk wat aan doen. In Nederland is dat minder hard nodig, maar dat weten veel mensen niet.

Frankrijk heeft een nieuwe wet ingesteld waardoor consumenten nu in de winkel worden geïnformeerd over de levensduur van een apparaat. Je moet dan bijvoorbeeld kunnen zien hoe lang de verschillende onderdelen van je telefoon nog worden gemaakt. Als een verkoper dat niet doet, kan hij een boete krijgen van 15.000 euro.

De Fransen hebben het gevoel dat ze worden opgelicht. Ze hebben het idee apparaten dertig jaar geleden veel langer meegingen.

Ron Linker, NOS-correspondent in Frankrijk

Het doel van de wet: voorkomen dat producten expres zo worden gemaakt dat ze niet lang meegaan. "De Fransen hebben het gevoel dat ze worden opgelicht", zegt Ron Linker, onze correspondent in Frankrijk. "Ze hebben het idee dat apparaten dertig jaar geleden veel langer meegingen." De kleine regel is onderdeel van een grotere wet waar nog over wordt gestemd.

In die grotere wet kan je twee jaar cel en een boete van 300.000 euro krijgen als je 'willens en wetens' de levensduur van een product bekort. Maar om daar als consument achter te komen, is nog lastig, zegt Ron Linker: "De producent van een apparaat hoeft alleen de levensduur te vermelden van de onderdelen die hij heeft geleverd. Dus als de pomp van een wasmachine door iemand anders wordt geleverd dan de producent van de wasmachine, weet je als consument eigenlijk nog niet wat je hebt aan de wasmachine".

Maar hoe zit dat eigenlijk in Nederland? We belden met Joyce Donat van de Consumentenbond. Wat bleek: in Nederland zijn we de koning te rijk als het om garantie gaat. Maar, veel mensen weten dat niet.

In Nederland is het qua garantie anders geregeld dan in Frankrijk. Daar heb je een beperkte garantietermijn van meestal twee jaar. Maar in Nederland heb je naast de fabrieksgarantie, ook nog wettelijk recht op een 'deugdelijk' product. Dat betekent dat als je product stuk gaat binnen de verwachte levensduur, je vaak nog steeds recht hebt op reparatie of herstel - óók al is de garantieperiode van de winkel of fabrikant verstreken.

Je hebt echt recht op een lange garantieperiode hier in Nederland.

Joyce Donat van de Consumentenbon

Als een verkoper je die wettelijke garantie niet wil geven, kan je naar de geschillencommissie stappen, mits de verkoper daarbij is aangesloten. Die kijkt dan of de verwachte levensduur hoog genoeg is om recht te hebben op die wettelijke garantie. De verwachte levensduur wordt bepaald door de verkoopprijs, het merk en de beloftes van de fabrikant of verkoper. "Er is natuurlijk een verschil tussen een hele goedkope Chinese tandenborstel of een Bosch wasmachine", zegt Donat.

Veel mensen weten niet eens van het bestaan van deze 'extra' garantie af. "Mensen denken alleen aan de fabrieksgarantie. Val je daar net buiten, dan denken ze: 'ja pech'. Maar dat is dus niet zo. Je hebt echt recht op een lange garantieperiode hier in Nederland", zegt Donat.

Deel artikel: