Een fietsfile op de kruising bij de Maliebaan

Rood licht, dat zien Utrechtse fietsers veel te vaak

Het is misschien wel de grootste ergernis van fietsers: wachten voor een rood verkeerslicht. En dat levert een hoop gevloek op, maar het is ook gevaarlijk: veel fietsers rijden gewoon door. Daar willen ze in Utrecht wat aan doen. Sinds gisteren heeft de gemeente een verkeerslichtenmeldpunt.

En dat blijkt populair: in anderhalve dag kwamen meer dan 1500 meldingen binnen. Op de site kunnen fietsers aangeven bij welk verkeerslicht ze problemen ervaren.

De Neude in Utrecht is de drukste fietsroute, zegt een adviesbureau op het gebied van verkeersveiligheid, GoudAppel Coffeng. Vier jaar geleden namen 18.7000 fietsers die route en over vijf jaar worden dat er 22.400, schat het bureau.

Vorig jaar stond in Utrecht bij de Maliebaan zelfs een fietsfile van honderden fietsers, omdat de politie aan het controleren was.

Bij het meldpunt kunnen fietsers ook oplossingen aandragen. De gemeente wil die oplossingen dan ook echt inzetten om de overlast te beperken. Een slimme zet vindt Richard, want dan wordt het draagvlak groter.

Mogelijke oplossingen: kortere wachttijden, 2 x groen in cyclus, alle richtingen voor fietsers op groen zodat ze tegelijk kunnen doorstromen. Maar deze zijn altijd afhankelijk van de locatie en de situatie, legt Richard uit.

Onze verslaggever Thomas woont in Utrecht

Andere weggebruikers

José de Jong van Veilig Verkeer Nederland juicht het initiatief van de gemeente toe, maar vindt wel dat de nadruk te veel op één probleem wordt gelegd. "Op die manier raakt het beeld van de verkeersproblematiek versnipperd."

De problemen kunnen volgens haar met meer samenhangen dan alleen verkeerslichten. "Die kunnen bijvoorbeeld langer op rood staan, omdat dat belangrijk is voor de zichtbaarheid van weggebruikers. Het is belangrijk problemen vanuit meerdere oogpunten te bekijken."

De fietser is maar één schakel, zegt Jolanda Smit, verkeersadviseur bij XTNT. En die hoeft nu eenmaal niet altijd voorrang te hebben, je hebt ook te maken met andere weggebruikers, zoals bussen, automobilisten. Ook voor die partijen is een goede doorstroming belangrijk.

Fietssnelwegen

Veel fietsers in de binnensteden hoeven helemaal niet in het centrum te zijn, zegt Jolanda. "Je zou wel gek zijn als je met de auto dwars door Utrecht zou rijden, die rijden eromheen. Misschien dat dit ook voor fietsers makkelijker moet worden."

Richard van Avest ziet daar ook wel een oplossing in. "Fietspaden zonder kruisingen, een beter wegdek en geen verkeerslichten." Inmiddels zijn er al flink wat van dit soort fietssnelwegen aangelegd en er komen er steeds meer bij.

Fietssnelwegen in Nederland

Deel artikel: