Bij de volgende toon is het... Tijd om een smartphone te kopen

0900-8002: dat nummer zegt je waarschijnlijk niets, maar opvallend veel mensen zegt het wel wat: de tijd. Dit dus:

Nederlanders bellen gemiddeld 17.000 keer per maand naar de telefoonlijn waar de tijd wordt gemeld. Met een duidelijke piek in maart en oktober: gemiddeld 31.000 keer. Als de zomer- of wintertijd ingaat dus.

De dienst is van KPN. Waarom zoveel mensen nog van de sprekende klok gebruikmaken, weet het bedrijf niet. "Verschillende mensen willen verschillende dingen", zegt een woordvoerder. "Zoals je met veel lang bestaande diensten ziet." En aan stoppen denkt KPN dus niet: "We vinden dat er nog een behoefte is, zeker in die twee genoemde maanden".

De klok met een zachte g

In België wordt de dienst nóg vaker gebeld: 30.000 keer per maand, dus bijna 1000 keer per dag. En ook daar denken ze niet aan stoppen, ook al neemt de populariteit wel af.

Torenklok San Marcoplein in Venetië

Fluittoontjes

Volgens het Museum voor Communicatie begon de kloklijn in 1930. Dat was geen stem die je de tijd vertelde, maar een reeks fluittoontjes. "Eerst komen er toontjes voor het aantal uren na middernacht. Dan een serie wisselende toontjes voor de tientallen minuten. Tenslotte volgt een serie toontjes voor de minuten zelf."

Tegenwoordig is het allemaal digitaal. De stem die we horen is van actrice Joke Driessen, die sprak de digitale melding in 1992 in. Ook recent: "Dit informatienummer kost 10 cent per minuut".

Deel artikel: