Let's get digital, digital. I wanna get digital! Let's get into digital.
In deze campagne voor digitale radio zijn miljoenen euro's gestoken. Maar veel succes lijkt het niet te hebben, want volgens radioverkopers, autodealers en auto-importeurs stappen maar weinig mensen over.
DAB+ heet 't systeem dat de opvolger is van het analoge FM. Minister Kamp van Economische Zaken wil het liefst van FM en AM af; hij wil meer concurrentie in de ether en digitaal is er meer plek. Voor 2017 moet iedereen overgestapt zijn.
Onbekend
Het probleem: ditgitale radio is nog heel onbekend, merken we uit een rondgang. "FM-afschakeling in 2017 is echt een Eftelingsprookje", zegt Sander Tinnemans van Radiowinkel.com. Hij handelt al tien jaar in radio's en vindt dat de overheid en de omroepen nog te weinig doen om DAB+ bekend te maken.
"Als je naar het buitenland kijkt, dan zie je dat het moeizaam is en steeds wordt uitgesteld. Het uitschakelen van de FM gaat echt nog wel meer dan tien jaar duren." Want de vraag naar DAB+ radio's is niet echt hoog te noemen.
Internetradio
Dat merkt online winkel Coolblue ook. Er worden de laatste jaren wel meer digitale radio's verkocht, maar internetradio is veel groter. "Veel consumenten zijn al eerder overgestapt van FM-radio naar internetradio: thuis via draadloze WiFi-speakers en onderweg vanaf een smartphone streamen naar een Bluetooth-speaker."
De verkoop van draadloze speakers groeit dus sterker dan de verkoop van DAB-radio's.
Auto
In de auto wordt het meest naar de radio geluisterd. Maar bij de dealers is de interesse in digitale radio niet groot, zegt Paul de Waal van branchevereniging BOVAG. "Wij krijgen er geen vragen over en dat zegt wel iets over hoe het leeft bij de dealers."
Het lijkt hem ook sterk dat de FM er vanaf 2017 al uit kan. "Er zijn 8 miljoen personenauto's en er worden per jaar 400.000 nieuwe auto's verkocht. Dus voordat al die auto's een nieuwe radio hebben, ben je wel even bezig. En dan heb ik het nog niet eens over busjes en vrachtwagens."
Het zoekgedrag naar digitale radio's op Google is niet echt gestegen op het moment dat de campagne liep (mei 2014). En uit recent onderzoek blijkt zelfs dat de bekendheid van DAB+ afgelopen jaar juist is gezakt.
Wij krijgen er geen vragen over en dat zegt wel iets over hoe het leeft bij de dealers.
Standaard?
Zolang het bij de consument niet echt leeft, zal de DAB+ radio ook niet zo snel standaard in de auto terechtkomen, zegt Harreld Bresser van de RAI Vereniging, de branchevereniging van de autoimporteurs. "Volgens mij zijn er nog maar weinig auto's die standaard een DAB+ radio hebben. Voor de rest kan je het aanschaffen in pluspakketten. Maar zolang de FM gewoon blijft, zullen de importeurs de noodzaak niet echt voelen."
Van alle mensen die van plan zijn een nieuwe radio te kopen, denkt een kwart aan eentje met DAB+.
Jacqueline Bierhorst heeft wel alle vertrouwen in Digitale Radio. Ze is Project Manager Digital Radio+. "Van alle mensen die van plan zijn een nieuwe radio te kopen, denkt een kwart aan eentje met DAB+", zegt ze. Dat klinkt weinig, maar dat is het volgens haar niet: "Nee, het begint net."