Het lijkt gedaan met de populariteit van hybride, deels elektrische aangedreven, auto's. Lease-auto's die afgelopen jaar zijn aangeschaft stoten 10 procent meer uit dan auto's die in 2015 zijn verkocht.
De CO2-uitstoot van nieuwe lease-auto's neemt daarmee voor het eerst in jaren weer toe en ligt nu weer rond het niveau van 2013. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Natuur en Milieu.
Een belangrijke reden voor de opmars van de hybride-auto's was de lage bijtelling. Dat is het deel van de waarde van de auto dat een leaserijder bij de belastingaangifte moest bijtellen als netto inkomen.
Sinds 1 januari vorig jaar zijn er minder auto's die vallen onder een laag bijtellingstarief. En vanaf dit jaar geldt het lage bijtellingstarief alleen nog voor volledig elektrische auto's.
Alles wat CO2-uitstoot veroorzaakt, moet naar rato worden belast.
Stichting Natuur en Milieu vreesde al dat de uitstoot zou toenemen nu de bijtellingsregelingen zijn versoberd. "Dit is precies de reden dat wij pleiten voor de fiscale stimulering van zuinige auto's. Bij afschaffing hiervan vervuilt het wagenpark direct", zegt Geertje van Hooijdonk van Natuur en Milieu.
Maarten Steinbuch, hoogleraar automotive elektronics van de TU Eindhoven is niet verbaasd. "Maar ik zit er niet mee dat we geen hybride auto's meer kopen." Volgens Steinbuch vervuilen de hybrides meer dan de fabrikanten beloven.
100 procent elektrisch
Steinbuch verwacht dat in de toekomst 100 procent elektrisch rijden populair zal worden. Vooral als de auto's in aanschafprijs dalen. "Er komt een snelle toename aan van het aantal elektrische auto s. De komende twee, drie jaar komen er veel nieuwe modellen op de markt."
Hij bepleit geen subsidies, maar juist het invoeren van een belasting op CO2-uitstoot. " Alles wat CO2-uitstoot veroorzaakt, moet naar rato worden belast. Dat geldt voor olie, benzine tot aan vlees eten wat mij betreft." Hoe dan ook, zal de toekomst elektrisch rijden zijn, als het aan hoogleraar Steinbuch ligt.