Nieuwsuur

Het gaat niet goed met Twitter

Nieuwsuur
Geschreven door
Tom Kleijn
verslaggever

Het gaat slecht met Twitter. Het sociale medium waarop iedereen op alles kan reageren, kampt met teruglopende gebruikersaantallen en inkomsten, terwijl andere media zoals Facebook, Instagram en Snapchat steeds populairder worden.

Twitter in vrije val
Het gaat slecht met Twitter. Het sociale medium kampt met teruglopende gebruikersaantallen en dalende inkomsten. En dat terwijl andere media zoals Facebook, Instagram en Snapchat populairder worden. Twitter krimpt, terwijl vooral politici en grote bedrijven het intensiever gebruiken dan ooit.

In zijn beginjaren groeide Twitter als kool en werd het medium voor veel gebruikers onmisbaar. Maar in Nederland is het aantal gebruikers in de afgelopen drie jaar bijna gehalveerd.

Het aantal unieke mensen in Nederland dat actief is geweest op Twitter:

2014: 5,7 miljoen

2015: 4,1 miljoen

2016: 3,2 miljoen

Twitter staat in Nederland nog net in de top vijf van meest gebruikte sociale media. Het bedrijf heeft een verouderd imago, en de jongere gebruiker is nauwelijks geïnteresseerd.

Twitter is voor jonge mensen ook wel een beetje grijs.

Tim Hofman
Nieuwsuur

"Twitter is voor jonge mensen ook wel een beetje grijs", zegt programmamaker Tim Hofman. "Het is veel tekst en wat grauwer."

Hofman is online erg actief en zit op Snapchat, Instagram, Facebook, YouTube en Twitter. Op Snapchat heeft hij 30.000 volgers, op Instagram bijna 250.000, op YouTube 260.000 en op Twitter iets meer dan 70.000 volgers.

"Ik denk dat het 'like-systeem' op Instagram voor jonge mensen ook meespeelt. Snapchat zijn alle korte tussendoortjes, op Facebook zit je ook tante en op Twitter verval je een beetje in de grauwe massa."

Volgens Hofman is Twitter nu vooral voor nieuws en actualiteit. "Als je onderdeel wilt zijn van wat waar gebeurt, dan moet je daar zijn. Het is nu een niche, maar niet minder relevant. Misschien zelf wel relevanter."

Bedrijven en politici

Hoewel Twitter in populariteit afneemt, wordt het medium door bedrijven en politici intensiever gebruikt dan ooit.

Op het sociale media expertisecentrum van KLM ontvangt de luchtvaartmaatschappij iedere week zo'n honderdduizend 'mentions' per week. "Dat betekent opmerkingen waar het woord 'KLM' instaat", zegt Karlijn Vogel-Meijer, directeur Social Media KLM.

"Een kwart van de vragen komt via Twitter binnen. Dat geeft al aan dat Twitter voor onze klanten heel erg belangrijk is", zegt Vogel-Meijer. "Ook de verkoop van vliegtickets is Twitter erg belangrijk. En wij kunnen via Twitter heel veel boodschappen op een goede manier naar buiten brengen."

Twitter loopt achter de feiten aan.

Social media analist Toine Verheul

Twitter kampt met anderhalf miljard schuld, ontsloeg onlangs honderden medewerkers en sloot haar Nederlandse kantoor.

"Als je Twitter technologisch vergelijkt met Google of Facebook, dan lopen ze achter de feiten aan", zegt social media analist Toine Verheul. "Ze missen heel veel innovaties, waar Facebook wel handig op ingesprongen is."

Facebook nam de afgelopen jaren het populaire Whatsapp en Instagram over. "Dat heeft Twitter allemaal wel een beetje geprobeerd, maar dat is niet gelukt. Steeds te laat."