Onrust in IJmuiden. De Europese markt wordt overstroomd met goedkoop Chinees staal. Moederbedrijf van de voormalige Koninklijke Hoogovens in IJmuiden, Tata Steel, probeert te overleven door een fusie met ThyssenKrupp, het grootste staalconcern van Duitsland. Maar dat leidt wellicht tot ontslagen.
Tata Steel en ThyssenKrupp bevestigden eerder dat er gesprekken lopen tussen de twee bedrijven over samenwerking.
Dat leidt ook in Duitsland tot protest. De vakbonden demonstreren vandaag in Duisburg tegen het mogelijk banenverlies en zien een fusie niet zitten. Ook maken zij zich ernstig zorgen over China dat staal tegen dumpprijzen verkoopt op de Europese markt.
Blijven we Nederlands? Blijven alle banen behouden? We hebben echt geen idee.
Volgens FNV-vakbondsbestuurder Aad in ’t Veld kan een fusie tussen de twee staalgiganten in Nederland zo’n 4000 kantoorbanen kosten. President-commissaris Jacques Schraven van Tata zei dat dat volkomen uit de lucht is gegrepen.
Onrust
Maar hoe het precies zit, weet niemand. "We horen helemaal niets", vertelt Frits van Wieringen, voorzitter van de ondernemingsraad. "Blijven we Nederlands? Houden we een Nederlandse directie? Blijven alle banen behouden? We hebben echt geen idee. Dat leidt tot onrust. Helemaal omdat onduidelijk blijft hoe het staat met de fusiebesprekingen."
Van Wieringen heeft sinds de zomer veelvuldig overleg met Duitse en Britse collega’s. De Brit Roy Rickhuss zegt dat er al een dik jaar achter gesloten deuren wordt gepraat door Tata Steel met ThyssenKrupp. "Maar we krijgen niets te horen uit dat overleg. Helemaal niets."
Overcapaciteit
Tata Steel, dat in Nederland circa tienduizend werknemers telt, overweegt de fusie met de Duitse staalfabrikant omdat het crisis is in de Europese staalindustrie. Die crisis wordt veroorzaakt door China, zegt Jeroen Vermeij, directeur bij branchevereniging Eurofer.
Dat land was in 1999 goed voor zo’n 15 procent van de wereldstaalproductie. Maar inmiddels nemen de Chinezen de helft van die productie voor hun rekening. "Er is een enorme overcapaciteit op de markt, en China dumpt haar staal op de Europese markt", vertelt Vermeij.
De Europese Unie doet daar nog weinig tegen. "In de Verenigde Staten worden meteen maatregelen genomen tegen dumppraktijken", zegt Vermeij. Maar in Europa gaat dat een stuk moeizamer. Voor heffingsmaatregelen van kracht zijn, ben je anderhalf jaar verder."
Daarnaast stellen de boetes op dumpen in de EU niet zoveel voor, vindt Vermeij. Brussel maakt in zijn ogen geen sterkte vuist tegen de Chinese praktijken.
In een fusie ziet Vermeij ook geen oplossing voor de crisis in de Europese staalindustrie. "Big is in deze industrie niet meer het antwoord. We zien juist dat kleine gespecialiseerde staalfabrieken degene zijn die de concurrentie met China overleven. Hoogovens, of Tata zoals ik moet zeggen, redt het best alleen."