Scholen moeten zich voorbereiden op de toegenomen spanningen binnen de Turks-Nederlandse gemeenschap na de mislukte staatsgreep. "Er is het nodige gebeurd afgelopen zomer in Turkije en dat heeft ook impact op kinderen", waarschuwt Klaas Hiemstra van de Stichting School en Veiligheid.
Sinds de couppoging van vorige maand in Turkije is het aantal meldingen van bedreigingen, intimidatie en discriminatie onder Turkse Nederlanders toegenomen. Ook in Nederland staan aanhangers van de islamitische geestelijke Fethullah Gülen lijnrecht tegenover die van president Recep Tayyip Erdogan.
Zo laat de Islamitische Scholenbesturen Organisatie weten dat alleen in Amsterdam al 150 ouders hebben aangegeven dat ze hun kinderen willen uitschrijven van scholen die gelieerd zijn aan de Gülen-beweging.
Geen ruzie
Stichting School en Veiligheid vindt dat het onderwijs dit serieus moet nemen. "Scholen moeten nadenken over hoe ze deze thema's gaan aanpakken om ervoor te zorgen dat kinderen niet buiten de boot vallen."
Het is volgens Hiemstra niet belangrijk wie aan welke kant staat. "Dat is voor een school niet van belang. Het gaat erom wat leerlingen hebben beleefd, en hoe ze erin staan." Docenten moeten alert zijn dat leerlingen niet in het Turks discussies beginnen. "Je wilt geen ruzie in de klas."
Het is belangrijk dat leraren weten hoe ze hier mee moeten gaan
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap houdt ook rekening met spanningen in de klas. "De afgelopen weken hebben we op het ministerie een taskforce samengesteld die scholen in grote steden actief benadert. Het is belangrijk dat leraren weten hoe ze hier mee om moeten gaan", zegt staatssecretaris Sander Dekker in Nieuwsuur.
Dekker vindt het onacceptabel dat spanningen na de mislukte staatsgreep in Turkije in Nederland leiden tot intimidatie en geweld. "Als je daarmee te maken hebt, doe aangifte want dan is het een zaak van politie en justitie."