Voor 212 theater- en muziekgezelschappen en festivals zijn het spannende tijden. Over een paar dagen horen ze of ze de komende vier jaar subsidie krijgen van het Fonds Podiumkunsten. Er is veel meer geld aangevraagd dan er beschikbaar is: 55 miljoen euro, terwijl er maar voor een kleine 27 miljoen budget is.
De afgelopen jaren moest er flink bezuinigd worden in de culturele sector, zo ook bij het Fonds Podiumkunsten. Het budget ging sinds 2012 met 30 procent omlaag. "Selecteren zal een lastige kluif worden", zegt Stijn Cornelissen, voorzitter van de commissie Muziektheater, "want de kwaliteit van de aanvragen is heel hoog."
Opperste concentratie
Terug naar april dit jaar. De eerste vergadering wordt geopend door voorzitter Cornelissen. De commissieleden installeren zich met stapels voorstellingsverslagen en laptops. Op tafel staan koekjes, maar niemand eet ervan. In de kamer heerst opperste concentratie.
Het Fonds Podiumkunsten beoordeelt de gezelschappen die een aanvraag hebben gedaan op artistieke kwaliteit, geografische spreiding, ondernemerschap en pluriformiteit. Het gebeurt met een puntensysteem, oplopend tot maximaal vier punten.
"Is iedereen het ermee eens dat dit gezelschap een vier krijgt?", vraagt Cornelissen de commissieleden. "Hun voorstelling vond ik erg sterk! Ze zetten met minimale middelen je fantasie aan het werk", vindt een lid van de commissie Muziektheater.
Wat in de vergaderingen van het fonds wordt besproken, is cruciaal. Het voortbestaan van veel festivals, dans-, muziek- en theatergezelschappen hangt ervan af. Dat geldt ook voor Cello8ctet en muziektheaterensemble de Veenfabriek.
Geek rek meer
"Zonder subsidie beginnen we eigenlijk niet zoveel. We maken kunsten die niet per se heel veel geld opleveren", zegt Paul Koek, artistiek directeur van de Veenfabriek. Hij bezoekt de repetities van 'Romeo en Julia' door het Bostheater, waar onder andere de Veenfabriek aan meewerkt. De voorstellingen worden de hele zomer in een openluchttheater in het Amsterdamse Bos opgevoerd.
"Ik ben heel dankbaar voor de subsidie we krijgen. Toch hebben we met elkaar moeten besluiten om 10 procent van ons jaarloon in te leveren om mooie voorstellingen te kunnen blijven maken. Maar nu zit er eigenlijk geen rek meer in", zegt Koek.
Hij hoopt over een paar dagen een positieve boodschap te kunnen brengen aan het gezelshap. "Maar als we geen subsidie krijgen, zal de Veenfabriek denk ik moeten stoppen in zijn huidige vorm. Er zullen veel werknemers moeten worden ontslagen. Dat is heftig."
Repeteren in de kelder
Cello8ctet deed het de afgelopen jaren helemaal zonder subsidie. "Sinds we ons geen zakelijk leider meer kunnen veroorloven doen we alles zelf, van PR tot boekingen en logistiek", vertelt celliste Sanne Bijker. "We hebben geen eigen ruimte en repeteren vaak bij mij thuis in de kelder."
Alle octetleden hebben er inmiddels een baan naast in de muziek. Tijd vinden voor het ontwikkelen van nieuw repertoire wordt steeds lastiger. "Het is heel moeilijk om ons volledig op het octet te focussen, als we eigenlijk niet genoeg geld hebben. Dat betekent dat we hiernaast zullen moeten blijven werken voor ons inkomen."
Het wel of niet krijgen van subsidie, noemt Bijker dan ook een keerpunt. "Als we geen subsidie krijgen heffen we onszelf niet meteen op, maar dan wordt Cello8ctet helaas een bijzaak in ons leven. En dat gaat ten koste van de kwaliteit en professionaliteit. Je moet er eigenlijk helemaal voor kunnen gaan."