Te weinig ondersteuning voor zorgleerlingen

  • Yvonne Roerdink

    redacteur

  • Yvonne Roerdink

    redacteur

Docenten van middelbare scholen hebben te weinig tijd om leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, goed te helpen. Passend onderwijs moest het onderwijs voor zorgleerlingen beter maken. Maar zo'n twee jaar na de invoering blijkt het tegenovergestelde waar.

Uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs blijkt dat - hoewel directeuren van scholen positief zijn over het passend onderwijs - zorgcoördinatoren vinden dat er onvoldoende middelen zijn voor extra ondersteuning.

Sinds de invoering van het passend onderwijs is dit zelfs verergerd op middelbare scholen. Ook is de deskundigheid en transparantie afgenomen.

Te weinig ondersteuning voor zorgleerlingen

Ruim negentig procent van de docenten vindt dat er te weinig tijd is om deze leerlingen goed te kunnen helpen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau DUO. Volgens docenten gaat het passend onderwijs ten koste van andere leerlingen.

Ik wil ook aandacht besteden aan de leerlingen bij wie het gewoon allemaal goed gaat.

Docent Martijn Bart

De sectordirecteur van het PCC Oosterhout in Alkmaar ziet dat het voor docenten lastiger is geworden. "Je moet als docent keuzes maken en je aandacht verspreiden. Aandacht aan de zorgleerling mag nooit ten koste gaan van de rest van de klas."

Martijn Bart is een van de leraren op de middelbare school. Hij vindt dat de extra aandacht voor zorgleerlingen gevolgen heeft voor de rest van de klas. Bart betrapt zich er soms op dat 'gewone' leerlingen in de vergetelheid raken.

"Ik heb kinderen met PDD-NOS, ADHD, autisme en leerlingen met taalproblemen. Ik wil ook aandacht besteden aan de leerlingen bij wie het gewoon allemaal goed gaat, die hebben ook zorg nodig."

Dit beeld komt overeen met de enquête van DUO onder leraren, waaruit blijkt dat 78 procent minder tijd kan besteden aan de anderen in de klas.

De enige oplossing was om haar thuis onderwijs te geven.

Brenda Hagen, moeder leerling Rebecca

Rebecca (17) kreeg het Complex Regionaal Pijnsyndroom toen zij naar de eerste klas van de middelbare school ging. Precies in het jaar dat passend onderwijs werd ingevoerd, ze kon dus naar een gewone middelbare school.

Helaas liep het anders. Rebecca kon door haar pijn niet elke dag naar school en wilde lessen online volgen. Ze hoopte dat een docent af en toe bij haar thuis toetsen zou kunnen afnemen. Maar de school en Rebecca kwamen er samen niet uit.

Rebecca krijgt thuis van haar moeder les

"De enige oplossing was om haar thuis onderwijs te geven", zegt haar moeder Brenda Hagen. "Als ik niets had gedaan hadden we nu een uitkering voor haar moeten aanvragen."

Rebecca is nog steeds verdrietig over de situatie. "Daar zitten dertig mensen in de klas, maar ik zit hier. Als ik via beeld mee kon kijken, had ik nog het gevoel dat ik erbij was."

Ze hoopt dat ze deze week bij het staatsexamen haar havo-diploma haalt. De hogere school in Leiden heeft al aangegeven dat ze daarna op die school passend onderwijs krijgt.

Dit is geen sprint naar een marathon, het vergt een lange adem om van passend onderwijs een succes te maken.

Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs

Ook Thimo (13) is een zorgleerling. Hij heeft autisme, een motorische stoornis en hij is zwaar dyslectisch. De middelbare school van Thimo is de afgelopen jaren druk bezig geweest om hem passend onderwijs te geven, maar ook voor een school die welwillend is, zijn er veel problemen.

Zijn moeder, Joli Luijckx, heeft er een dagtaak aan om op school alles te regelen. "Het is een enorme zoektocht en uitzoekwerk. De school weet ook niet alles. Iedereen wijst naar elkaar. Eigenlijk heeft Timo de hele dag ondersteuning nodig, maar dat is financieel niet haalbaar." Na veel uitzoekwerk en overleg heeft Timo nu een aangepast rooster.

Thimo (13)

Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs erkent dat passend onderwijs nog niet optimaal werkt. "Ik ben niet snel tevreden en ook nu niet, ik vind dat het beter moet. Het nieuwe systeem vertaalt zich nog onvoldoende door naar de praktijk in de klas."

"We moeten ervoor zorgen dat het geld dat bedoeld is voor zorg en voor inkoop van expertise niet ergens blijft hangen, maar terecht komt in de klas zodat de leraar of lerares wat verlichting krijgt. Dit is geen sprint naar een marathon, het vergt echt een lange adem om van passend onderwijs een succes te maken."

Morgen bespreekt de Tweede Kamer de evaluatie van het passend onderwijs tijdens een Algemeen Overleg.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl