Het helpt tegen files, maakt het verkeer veiliger, en het is goed voor het milieu. Platooning wordt het genoemd, vrachtwagens die elektronisch gekoppeld in peloton rijden. De industrie en het kabinet zien het zitten, maar willen chauffeurs wel?
"Ieder ritje wordt saai als je tegen de achterkant van een ander aankijkt. Maar het zal waarschijnlijk wel milieuvriendelijk zijn", zegt een chauffeur.
Voor chauffeurs gaat er bij peloton rijden een hoop veranderen. "Hoewel het om geautomatiseerde systemen gaat, zijn er nog wel bestuurders nodig. Zij moeten kunnen ingrijpen als dat nodig is", zegt Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersveiligheid.
Chauffeurs hebben in de zelfrijdende vrachtwagens een stuk minder te doen. Ze moeten vooral het systeem in de gaten houden. "Dat is een totaal andere taak dan normaal autorijden."
Volgens Hagenzieker wordt het een stuk saaier. "En mensen zijn daar niet zo goed in. Ze worden langzamer, en minder alert. Als je het dan ineens moet overnemen als er een foutmelding is, moet je in staat zijn om snel te schakelen."
Toch zijn er bovenal voordelen, vindt de industrie. "Een systeem is altijd alert en nooit moe. Het is een extra paar ogen die een chauffeur ondersteunt in zijn taak", zegt Ron Borsboom van Daf Trucks.
Daarnaast is er aerodynamisch voordeel wat onder meer goed is voor het milieu. "Auto's die kort op elkaar rijden, hebben voordeel. Net als bij wielrennen."
Daf Trucks investeert net als veel andere fabrikanten en supermarkten, in deze vorm van vervoer. "Kort na 2020 gaan we dit zien. Het gaat er zeker komen."