De marechaussee houdt een controle bij de Duitse grens om te kijken of er meer vluchtelingen naar Nederland komen

Hoe kan Nederland de vluchtelingenstroom beperken?

  • Marloes Lemsom

    politiek redacteur

  • Marloes Lemsom

    politiek redacteur

Als de Europese afspraken met Turkije er op korte termijn niet voor zorgen dat de instroom van vluchtelingen daalt, welke opties kan het kabinet dan overwegen om toch snel resultaat te boeken?

Verschillende Europese landen trekken inmiddels al hun eigen plan. Er staat een hek aan de grens bij Hongarije, onder andere Zweden, Denemarken en Oostenrijk hebben grenscontroles ingevoerd, Denemarken pakt bezit af van vluchtelingen en Oostenrijk heeft een quotum ingesteld.

Nieuwsuur bespreekt de opties van Nederland, naar aanleiding van voorbeelden uit andere landen, met Henk van Houtum van Universiteit Nijmegen en Adriaan Schout, hoofd van de afdeling European Studies van Clingendael.

Hoe kan Nederland de vluchtelingenstroom beperken?

Extra mobiele controleposten

Premier Mark Rutte zei drie weken geleden dat de instroom van vluchtelingen binnen 6 tot 8 weken gedaald moet zijn. Ook zijn partijgenoot Halbe Zijlstra voert de druk op. "Europa moet dit regelen, en als Europa het niet regelt, dan zullen we nationaal moeten ingrijpen", aldus Zijlstra.

Ondertussen verscherpt Nederland per direct de grenscontroles. De marechaussee zet bij de grensovergangen op de snelweg extra mobiele controleposten in. Het kabinet wil met de verscherpte grenscontroles economische vluchtelingen aan de grens tegenhouden.

"De afgelopen weken zien we een toename van het aantal mensen dat uit een veilig land komt en dus geen kans maakt op asiel in Nederland", zegt staatssecretaris Klaas Dijkhoff. "Als we deze mensen tegenkomen aan de grens willen we ze sneller informeren dat het weinig zin heeft om door te reizen."

Beter zicht op verkeer

Nieuw is dat bij de grensovergangen ook de maximumsnelheid wordt verlaagd. Daardoor heeft de marechaussee beter zicht op het verkeer dat het land binnenkomt. "Zo kunnen we beter kiezen welke auto's en personen we willen controleren", zegt commandant Harry van den Brink van de marechaussee.

"Ook hebben mensen op deze manier meer het idee dat ze een grens passeren. Het gaat minder snel, er staan auto's aan de kant. Mensen zullen gaan merken dat er gecontroleerd wordt."

Sinds september voert de marechaussee steekproefsgewijs controles uit bij de grenzen met België en Duitsland. Volgens staatssecretaris Dijkhoff betekent de aanscherping van die controles niet dat er uiteindelijk echte grenscontroles worden ingevoerd in Nederland.

De transportsector waarschuwt voor de economische schade van verscherpte grenscontroles. Hans Biesheuvel, voorzitter van Ondernemend Nederland (ONL), is te gast.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl