"Vooropgesteld: werkgevers hebben hier een zorgplicht en VNO-NCW en MKB-Nederland zijn uiteraard van mening dat zij hieraan moeten voldoen. Het is vervolgens aan de Inspectie SZW om bedrijven te controleren en optreden waar nodig.
Het is bekend dat niet alle bedrijven een risico-inventarisatie en -evaluatie hebben. Via het Steunpunt Risico-inventarisatie, waarin werkgevers en werknemers samenwerken, wordt het gebruik van het digitale hulpmiddel daarvoor actief gestimuleerd. Overigens is niet het beschikken over een schriftelijke risico-inventarisatie en -evaluatie het criterium, maar of een bedrijf in de praktijk een zorgvuldig risicobeheer heeft. De Inspectie SZW toetst primair op dit laatste en wanneer blijkt dat dit onvoldoende is, wordt naar de schriftelijk risico-inventarisatie en -evaluatie gevraagd. Van belang is dat branches en inspectie hierin goed samenwerken, opdat bedrijven een up-to-date risicobeheer kunnen voeren.
Het is essentieel dat werknemers bij het opstellen en de uitvoering van de risico-inventarisatie en -evaluatie zijn betrokken. Werknemers hebben ook het wettelijk recht op inzage. Verder zijn zij betrokken bij het plan van aanpak. In overleg met de werkgever wordt uit de werknemers een preventiemedewerker aangesteld. Die actieve betrokkenheid van werknemers moet er mede voor zorgen dat de verantwoordelijkheid voor het arbeidsomstandighedenbeleid in het bedrijf kan worden genomen.
Voor bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen is het voeren van een actief risicobeheer nog meer van belang. Veruit de meeste bedrijven doen dat ook. De opbrengst van het inspectiebeleid nieuwe stijl ('vissen waar de grote vangst is') is dat bedrijven die nog niet alle zaken op orde hebben, worden gesignaleerd en verbeterprocessen in gang kunnen worden gezet. De casus van een bedrijf in Nijmegen is ons niet bekend. VNO-NCW en MKB-Nederland kunnen daarover dan ook geen oordeel uitspreken.
Het gevaarlijke stoffenbeleid heeft bij werkgevers bijzondere aandacht. Bedrijven hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om kennis ter beschikking te stellen om de 'Stoffenmanager' te kunnen maken. Met behulp van dit instrument konden met name mkb-bedrijven de risico's van gevaarlijke stoffen in beeld brengen en ook beheersen, zodat werknemers gezond en duurzaam aan het werk kunnen blijven.
Helaas heeft het ministerie van SZW besloten die 'Stoffenmanager' niet meer gratis aan mkb-bedrijven ter beschikking te stellen. De Stoffenmanager is nu ondergebracht bij een marktpartij en bedrijven moeten dus (flink) betalen om dit instrument (dat is opgebouwd met hun eigen kennis) te gebruiken. VNO-NCW en MKB-Nederland vinden het onbegrijpelijk waarom het ministerie van SZW bedrijven daarmee niet tegemoet wil komen, zeker omdat het gezond en veilig werken met gevaarlijke stoffen door de overheid als prioriteit wordt aangemerkt. En juist kleinere bedrijven, waarvoor het gezien hun omvang lastiger kan zijn om aan het beleid goed uit te voeren, kunnen deze hulp goed gebruiken.
Brancheorganisaties hechten een groot belang aan gezond en veilig werken en pakken het risicobeheer van stoffen actief op. Zo maken de Vereniging FME-CWM en Koninklijke Metaalunie in hun programma 5xbeter met FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en De Unie bv een arbocatalogus om 'veilige werkwijzen' te ontwikkelen. Het veilig werken met chemische stoffen maakt hier uiteraard deel van uit."