Moeten we jonge kinderen op de basisschool al leren hoe ze een computer kunnen programmeren? Dat is een van de vragen waar staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs binnenkort een antwoord op moet geven.
Volgend jaar wordt het nieuwe curriculum voor de basisschool vastgesteld. Dekker wacht op een advies van het Platform Onderwijs2032 en twijfelt nog, terwijl in veel landen, zoals India en Estland, programmeren al bij de basisvaardigheden hoort.
Nieuwsuur kijkt hoe kinderen in India en Nederland leren programmeren en spreekt erover met onder andere staatssecretaris Sander Dekker en Constance Scholten, ontwikkelaar van de app Camarilla.
'Nieuwe manier van schrijven'
Terwijl ons leven steeds meer gedigitaliseerd is, leren Nederlandse kinderen op school vaak alleen de basis computervaardigheden. Inmiddels is er in allerlei beroepen, van modeontwerper en cv-monteur tot app-ontwikkelaar, veel meer kennis van computers nodig, zegt Neelie Kroes.
Volgens de oud-eurocommissaris, nu start-upambassadeur, zouden kinderen als basisvaardigheid moeten kunnen coderen en programmeren, om zo later een goede baan te kunnen vinden. Ze is bang dat er een kloof kan ontstaan tussen kinderen die het wel kunnen en kinderen die het kunnen.
Kroes noemt leren programmeren zelfs een recht. "Het moet vaststaan dat ieder kind het recht heeft om het te leren. Coderen is de nieuwe manier van schrijven, de nieuwe manier van rekenen."
Personeelstekort
In tegenstelling tot in veel andere landen is in Nederland programmeren geen verplicht onderdeel op de basisschool en in het voortgezet onderwijs. Tegelijkertijd is er in het bedrijfsleven een groot tekort aan mensen met kennis van programmeren.
Zo signaleerde het economisch bureau van ABN Amro vorige maand dat de IT-markt sneller groeit dan de economie, waardoor het tekort aan hoogopgeleid IT-personeel toeneemt. Nu al blijft het grootste deel van de vacatures voor IT-gerelateerde beroepen openstaan.
We rijden allemaal in een auto, maar dat wil niet zeggen dat we allemaal in staat moeten zijn om de auto zelf te repareren.
India
In allerlei landen, zoals Estland en India, is leren programmeren een vast onderdeel van het lesprogramma. In India gebeurt het zelfs al twintig jaar, daar zetten kinderen vanaf hun vijfde jaar de eerste stapjes op programmeergebied.
Leena Narang is docent programmeren in India. Het verbaast haar dat Nederlandse kinderen geen programmeertaal leren op school. "Computers en computertalen worden overal gebruikt. Het leren programmeren moet ook in uw land worden geïntroduceerd!"
Bijdrage aan onderwijs?
Niet iedereen is het daarmee eens. Jos Fransen, lector Teaching, Learning & Technology aan Hogeschool InHolland, vraagt zich af of het echt nodig is dat iedereen al op de basisschool leert programmeren. "We rijden allemaal in een auto, maar dat wil niet zeggen dat we allemaal in staat moeten zijn om de auto zelf te repareren."
Volgens Fransen wordt over het gebruik van technologie in het onderwijs vaak vanzelfsprekend gedacht dat het altijd bijdraagt aan het onderwijs. "Dat is een aanname die in veel gevallen niet blijkt te kloppen. Je moet het echt goed inbouwen in het curriculum en weten wat je er mee wil."
Er wordt door bedrijven nu veel gekeken naar het buitenland. Mensen uit de Filipijnen en India hebben kennis die hier mist.
Aanbod van juiste mensen
Camarilla is een nieuwe sociaal netwerk-app. Het wordt ook wel een kruising tussen Whatssapp en Facebook genoemd. Via de app kun je je leven delen met vijftien mensen, degenen in je omgeving die je het meest dierbaar zijn. De app werd onder meer ontwikkeld door Constance Scholten.
Volgens Scholten wordt er door bedrijven nu veel gekeken naar personeel uit het buitenland. "Mensen uit de Filipijnen en India hebben kennis die hier mist. De technische ontwikkelingen gaan heel snel. Omdat er zo veel gebeurt, is er niet altijd een aanbod van de juiste mensen. Kinderen die in de jaren 80 en 90 opgroeiden, kregen niet goed mee dat ze technische vakken zouden moeten kiezen op school."