"Volkswagen hanteert altijd de nieuwste technische normen voor elektronische en mechanische beveiliging en biedt met name op dit gebied innovatieve technologieën aan. Onderscheidingen van de markt, zoals de Engelse verzekeringsprijs Thatcham Security Award, geven duidelijk aan dat Volkswagen uitgaat van hoge beveiligingsnormen."
"De lat voor beveiliging tegen diefstal wordt steeds hoger gelegd, al kan beveiliging niet voor 100 procent gegarandeerd worden. Enerzijds gebruiken criminelen kostbare inbraakwerktuigen die via internet voor iedereen beschikbaar zijn, anderzijds is het een nadeel voor diefstalbeveiliging dat bijvoorbeeld de wetgever eist dat wij de interface van de OBD (On Board Diagnose) en de bijbehorende processen en documenten aan iedereen ter beschikking moeten stellen. Vervolgens kunnen via deze open interface elektronische componenten van de voertuigen met behulp van gespecialiseerde technische kennis worden gemanipuleerd, waarbij de criminelen zich helaas ook richten op producten van Volkswagen AG."
"Daarnaast zijn er wetenschappers, zoals de medewerkers van de Universiteiten van Nijmegen en Birmingham die zich bezighouden met het analyseren van systematische zwakke punten van veiligheidstechnologieën, zoals de startonderbreker. Uit het onderzoek, waarvan de resultaten in het artikel zijn samengevat, blijkt dat de startonderbrekers van oudere automodellen niet hetzelfde veiligheidsniveau hebben als die van onze huidige modulaire bouwdoos MQB (bijvoorbeeld de huidige Golf 7 en de huidige Passat B8). Dat is niet te voorkomen."
"Ook bij de oudere modellen van ons productenpalet, waarvan de startonderbreker door de auteurs is onderzocht, heeft de autodief minstens een geautoriseerde sleutel en de optekening van minstens twee keer succesvol starten nodig. Om die redenen zijn deze oudere auto’s in principe ook beschermd tegen diefstal."
"De gerechtelijke procedure met de universiteiten en de auteurs voor het High Court in Londen over de publicatie van het artikel hebben wij in goed overleg met een schikking kunnen beëindigen. Op grond hiervan mogen de auteurs een deel van hun wetenschappelijke werk blijven publiceren. Hopelijk hebt u er begrip voor dat wij op verdere details niet kunnen ingaan."
"Volkswagen past in zijn auto’s steeds de technisch modernste veiligheidstechnologie toe en ontwikkelt deze permanent verder. Zo nodig voeren wij bij de auto’s van onze cliënten als service een software-update uit. Een verandering van de hardware van auto’s die zich reeds in serie bevinden is doorgaans niet mogelijk."