Er is een heuse wedloop gaande tussen bijvoorbeeld het Panama- en het Suezkanaal. En dat heeft alles te maken met de schepen die steeds groter worden en het groeiende containervervoer. Wat zijn de gevolgen van de kanalenwedloop voor Rotterdam, de grootste haven van Europa?
Nieuwsuur spreekt vanavond met Allard Castelein, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam en havengeograaf Bart Kuipers en bezoekt de nieuwe containerterminal van APM op de Tweede Maasvlakte.
Groei
In Nicaragua wordt gewerkt aan wat het grootste kanaal van deze tijd moet worden. Panama is bezig met de verbreding van het kanaal en in Egypte is afgelopen jaar een tweede Suezkanaal aangelegd. Volgens havengeograaf Bart Kuipers, verbonden aan de Erasmus Universiteit, hebben deze ontwikkelingen alles te maken met de groei van het containervervoer.
"De kanalen worden uitgebreid omdat er steeds grotere schepen komen", zegt Kuipers. "Die grotere schepen kunnen niet meer door het kleine Panamakanaal. Daar kunnen slechts schepen met vijfduizend containers door, en ook na de verbreding kunnen er maar schepen met dertienduizend containers door het Panamakanaal varen. En dat terwijl de grootste schepen achttienduizend tot twintigduizend containers vervoeren. Die kunnen straks wel door het Nicaraguakanaal."
Uitvinding van de eeuw
Havengeograaf Kuipers noemt de container 'de beste uitvinding van de eeuw'. Hij schreef er een prijswinnende essay over. De container heeft meer voor de groei van de wereldhandel gedaan dan alle handelsakkoorden in de afgelopen vijftig jaar, stelt de havengeograaf. Precies vijftig jaar geleden kwam de eerste container aan in de Rotterdamse haven.
Rotterdam is een van de weinige havens die de grootste containerschepen kan ontvangen. “Door het nieuwe Suezkanaal komen er meer grotere schepen naar Rotterdam. Geen haven in de Europa is zo goed toegerust op grote moderne schepen als Rotterdam.”
Wij kunnen de grootste schepen aan, we kunnen tientallen jaren vooruit.
Nieuwste snufjes
Allard Castelein, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: "Dat is het sterke van Rotterdam, de grootste schepen met de zwaarste belading kunnen hier terecht.” Hij juicht de ontwikkelingen in Panama, Nicaragua en Egypte wel toe. "Je hebt er niets aan als je de enige bent waar dat gebeurt, er moeten steeds meer plekken komen die die grote schepen aan kunnen."
Dit voorjaar opende koning Willem-Alexander de 'terminal van de toekomst' van overslagbedrijf APM op de Tweede Maasvlakte. De terminal is volledig geautomatiseerd en voorzien van de nieuwste snufjes voor de afhandeling van containers.
Bart Noordzij, operationeel manager van APM Terminals: “Wij kunnen de grootste schepen aan, we kunnen tientallen jaren vooruit.”
De groei zal er wel zijn, maar de boom is over.
Trend
Toch is het de vraag of de containerhandel ook in de toekomst nog steeds zo hard zal groeien. De Rotterdamse haven heeft miljarden geïnvesteerd in de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Maar komen er straks wel voldoende containerschepen naar Rotterdam?
Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit: "Er gaan misschien wel meer containers de wereld over, maar niet zoveel als wij tien jaar geleden dachten. Dat komt eigenlijk door de 3D-printing revolutie die eraan zit te komen. En de sportschoen wordt niet meer in China gemaakt, maar om de hoek ge-3D-print. De groei zal er wel zijn, maar de boom is over.”