'De vanzelfsprekendheid van de Mainportfunctie van Schiphol is geen gegeven. Er is veel concurrentie dus we moeten daar hard aan werken. Maar ik herken me niet in de antwoorden van oud-topman Hartman op dit complexe vraagstuk. Overigens heb ik veel waardering voor de strijdlust die de heer Hartman in het verleden voor Air France-KLM heeft gehad.'
'Het is te eenvoudig om Schiphol te vergelijken met Istanbul. Wij werken in de Nederlandse context, hebben te maken met de Nederlandse omstandigheden. Megalomane plannen à la Istanbul passen daar niet bij. Maar: ik verschuil me niet achter het systeem. Binnen de Nederlandse context en met steun van de luchtvaarsector en de overheid, doet Schiphol er alles aan om een sterke en concurrerende luchthaven te zijn én selectief te blijven groeien. Daarbij geldt dat alle investeringen die Schiphol doet, zonder belastinggeld worden gerealiseerd.'
'Concurrentie kan alleen vanuit eigen kracht. De strategie van Schiphol is gericht op het versterken van de Mainportfunctie. Daarom wordt er zeer veel geïnvesteerd in verbeteringen. Verbeteringen in de terminal, waardoor het voor luchtvaartmaatschappijen én voor passagiers aangenamer wordt. Verbeteringen in de processen, waardoor het voor luchtvaartmaatschappijen nog efficiënter wordt. En dat alles tegen steeds lagere tarieven.'
'Wat telt is dat Schiphol en KLM nu aan dezelfde kant van het touw trekken. De samenwerking tussen Schiphol en KLM en die tussen mij en de CEO van KLM Pieter Elbers, is goed. Die samenwerking is verankerd in een gezamenlijke visie.'