Reactie op opkomst Golf carriers op Schiphol
'Ik wil samen met mijn Europese collega’s strenger optreden tegen de opkomst van Golfcarriers uit het Midden-Oosten als er sprake is van oneerlijke concurrentie. Want een ongelijk speelveld is in deze internationale sector onacceptabel. Ik heb daarom bij de laatste Transportraad in Brussel mijn steun uitgesproken voor het opstellen van een verdrag tussen Europa en de Golfstaten. Zo'n verdrag moet een einde maken aan oneerlijke concurrentie in ruil voor uitbreiding van de markttoegang van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten tot Europa.'
'Dit betekent dat Nederland, zolang over dit verdrag nog onderhandeld wordt, voorlopig géén nieuwe landingsrechten aan de maatschappijen uit de Golfstaten verleent. We houden de deur nu dus dicht!'
'In een aantal gevallen zijn in het verleden al landingsrechten verleend. Die kunnen we niet terugdraaien. Maar ik laat in die gevallen onderzoeken of de capaciteit die wordt aangeboden in balans is met de vraag en wat de effecten zijn op Schiphol.'
Hoe kan de Nederlandse overheid ervoor zorgen dat Schiphol ook in de toekomst een grote internationale hub blijft?
'Alle partijen in de luchtvaartsector, van Schiphol tot de Luchtverkeersleiding en ook de luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, zetten zich vanuit hun eigen rol en mogelijkheden vól in om onze mainport op topniveau te houden. Voor onze economie, werkgelegenheid, export en de vestiging van buitenlandse bedrijven is dat van groot belang.'
'Het is in de eerste plaats aan de sector zelf om een antwoord te vinden op de groeiende concurrentie, zowel in Europa, van onder andere de low cost maatschappijen als van de wereldwijde concurrentie van bijvoorbeeld de Golf carriers. Ik zie het als mijn taak om vanuit de overheid de sector bij deze uitdagingen zo goed mogelijk te ondersteunen door optimale randvoorwaarden te creëren.'
'Zoals:
1. Tijdig ruimte scheppen op Schiphol voor het mainportgebonden verkeer, dus het verkeer dat voor het in stand houden van een wereldwijd netwerk van verbindingen cruciaal is. Dit doen we bijvoorbeeld door extra ruimte voor vakantievluchten te creëren op Lelystad en Eindhoven Airport.
2. Ook zorgen we ervoor dat de heffingen voor luchtvaartmaatschappijen op Schiphol zo laag mogelijk blijven.
3. Ik laat continu onderzoek doen naar de positie van Schiphol zodat we actie kunnen ondernemen als dit nodig is.
4. Ik zet mij op internationaal niveau in voor een gelijk speelveld in de luchtvaart. Zo maken we in Brussel een plan om de oneerlijke concurrentie vanuit de Golfstaten aan te pakken.
5. Ik overleg regelmatig met mijn collega’s in andere Europese landen over de luchtvaart en de stappen die we kunnen zetten om deze sector in Europa te versterken.
6. Ik wil dat de Nederlandse luchtvaartsector zich hierdoor kan blijven ontwikkelen zodat we het uitgebreide netwerk op Schiphol in positie kunnen houden.'