Twee verstandelijk gehandicapten met hun begeleidster

Onzekerheid rond uitbetaling van 250.000 zorgverleners

Met duizend extra werknemers en een noodplan probeert de Sociale Verzekeringsbank zo snel mogelijk de uitbetaling van persoonsgebonden budgetten te realiseren. Over een paar dagen moeten de eerste salarissen worden overgemaakt aan circa 250.000 zorgverleners.

Behalve voor de kinderbijslag en de AOW, is de SVB vanaf dit jaar ook verantwoordelijk voor de uitbetaling van het pgb, het persoonsgebonden budget. 140.000 budgethouders krijgen hun geld sinds deze maand niet meer op hun eigen rekening gestort, maar de SVB beheert het budget en betaalt de gecontracteerde zorgverleners uit.

De nieuwe methode moet oneigenlijk gebruik en fraude met pgb's tegengegaan. De budgethouders moeten daarvoor wel maandelijks facturen indienen bij de SVB. De verandering is een enorme operatie. Nieuwsuur kreeg een kijkje in de keuken bij de Sociale Verzekeringsbank.

Onzekerheid rond uitbetaling van 250.000 zorgverleners

In de postkamer van de SVB komen ook deze week nog vele postzakken binnen gevuld met zorgcontracten. De vele extra werknemers maken de facturen handmatig op en scannen ze. Ook de contracten die digitaal binnenkomen worden geprint en daarna gescand.

Ook op de helpdesk zijn extra mensen aan het werk; de desk wordt sinds begin januari overspoeld met telefoontjes.

Ik heb de zorg voor mijn zoon maar stopgezet, want ik heb geen idee hoeveel geld ik te besteden heb.

Lenny Kollenburg, moeder van gehandicapte zoon en budgethouder

Budgethouders moesten eind vorig jaar de contracten met hun zorgverleners naar de SVB opsturen. "Maar nog steeds zijn er tienduizenden mensen die echt niet weten of zij kunnen blijven werken met de zorgverleners die ze nu hebben. Of ze de mensen van wie ze nu elke dag zorg krijgen, wel kunnen uitbetalen", zegt Illya Soffer van belangenorganisatie Iederin. Het regent klachten over onverwerkte contracten, onduidelijkheid over goedkeuringen en foutieve budgetten.

"Ik weet natuurlijk dat alle instanties met elkaar aan het bellen zijn om het goed te laten komen, maar ik weet ook dat al die mensen met een zorgvraag elke dag in paniek zijn over het feit dat ze geen inzicht hebben en geen contact kunnen krijgen over hun eigen situatie."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Lenny Kollenburg ziet een leeg scherm als ze op de SVB-site inlogt op haar persoonlijke profiel. Het lijkt alsof ze helemaal geen pgb heeft. Al sinds eind vorig jaar probeert ze duidelijkheid te krijgen over het pgb van haar autistische zoon, maar ze wordt van het kastje naar de muur gestuurd. "Bij de gemeente zeggen ze dat de SVB mijn contracten niet heeft verwerkt, maar de SVB zegt dat de gemeente mijn contracten niet heeft goedgekeurd. Ondertussen heb ik de zorg van mijn zoon maar stopgezet, want hoeveel heb ik nu te besteden? Ik heb geen idee."

Noodplan

Vrijdag stelde de SVB een noodplan in werking. Alle zorgverleners worden zo snel mogelijk uitbetaald en pas later worden de contracten echt goed gecontroleerd. Normaal gesproken wordt de zorg vooraf goedgekeurd of afgekeurd, maar door de drukte is dat niet mogelijk.

Mochten zorgverleners toch geen geld ontvangen, dan kan de budgethouder ons bellen. We zijn bereikbaar en gaan het dan snel regelen.

Evert Dekkers, SVB-manager

Toch valt onder het noodplan maar een deel van de ingestuurde contracten. Alleen de overeenkomsten die voor 1 januari zijn ingediend, komen in aanmerking. De rest gaat mee met de uitbetaling van februari.

Administratief lijkt de verandering dus opgelost, maar budgethouders hebben vaak nog altijd geen idee of hun contracten zijn aangekomen bij de SVB. Ze krijgen geen ontvangstbevestiging en zien de contracten vaak ook niet als ze inloggen op de website. De contracten worden daar pas zichtbaar als ze (ambtshalve) zijn goedgekeurd en dat proces is de komende weken nog in volle gang, zegt SVB-manager Evert Dekkers: "Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen ongerust zijn, maar niemand valt buiten de boot. Alle zorgverleners zullen worden betaald."

Mochten er onverhoopt toch zorgverleners zijn die geen geld ontvangen, dan kunnen die niet bellen met de SVB. Dekkers: "Het is primair de verantwoordelijkheid van de budgethouder, die moet ons dan bellen. Wij zijn bereikbaar en gaan het dan snel regelen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl