Nog steeds is er niets duidelijk over de oorzaak van de crash van vlucht MH17. Maar de propagandamachines draaien volop.
Campagne
Elk bewijs voor de oorzaak van de crash op 17 juli in het oosten van Oekraïne, ontbreekt ruim drie maanden na de ramp nog steeds. Het Westen denkt dat pro-Russische rebellen het vliegtuig hebben neergehaald, maar in Rusland vinden ze het waarschijnlijker dat het Oekraïense leger het toestel heeft verward met een Russisch militair toestel en het per ongeluk heeft neergeschoten.
Rusland lijkt inmiddels met een gecoördineerde campagne bezig te zijn om deze versie van de gebeurtenissen actief te promoten. Zo kwam de Engelstalige staatszender Russia Today deze week met een documentaire waarin de theorie centraal stond dat een Oekraïense straaljager MH17 neerschoot.
Satellietbeelden
De Verenigde Staten zouden satellietbeelden hebben van wat er precies is gebeurd, maar die beelden zijn nog steeds niet vrijgegeven. De regering Obama heeft wel gezegd dat pro-Russische separatisten, getraind en bewapend door Moskou, waarschijnlijk verantwoordelijk zijn geweest voor het neerhalen van vlucht MH17.
"We willen de onderste steen boven", zei premier Rutte op de dag na de crash. Maar het internationale onderzoeksteam heeft nog steeds geen onderzoek gedaan op de rampplek. Nederland heeft alleen persoonlijke bezittingen van passagiers van MH17 opgehaald.
Onderzoeksmateriaal
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ongeveer zeven weken na de ramp met vlucht MH17 een eerste, voorlopig rapport gepresenteerd. Daarin staat alleen dat het vliegtuig is neergestort door een externe oorzaak en niet door een fout van de piloten of een technisch mankement. De onderzoeksraad zou de beschikking krijgen over extra onderzoeksmateriaal, maar wat dat materiaal is, is nog steeds niet duidelijk. Het eindrapport van de Onderzoeksraad verschijnt pas over een jaar.
Ook het Openbaar Ministerie doet onderzoek. Daarvan is tot nu toe alleen bekend dat de ramp waarschijnlijk niet het gevolg is van een ongeluk of een bom. Dit onderzoek moet de schuldigen opsporen om ze te kunnen berechten. Over vorderingen in dit onderzoek is niets bekend.
De tijd tikt, de winter komt eraan
Verantwoordelijkheid
Politieke partijen vragen zich af of Nederland wel alle onderzoeksmogelijkheden voldoende benut. D66'er Sjoerdsma hoopt dat minister Koenders van Buitenlandse Zaken snel naar Oekraïne afreist om de situatie ter plaatse te beoordelen. "De tijd tikt, de winter komt eraan. Als je nog terug wilt gaan om onderzoek te doen, moet je snel zijn."
Dat is volgens de partijen belangrijk, omdat Nederland leider is van het onderzoek naar de ramp. GroenLinks-Kamerlid Van Ojik vraagt zich af of Nederland die verantwoordelijkheid wel waarmaakt en vindt dat er met alle partijen, ook de separatisten, gesproken moet worden. "Ook al zijn het onbetrouwbare gesprekspartners, soms heb je ze nodig om verder te komen."
Afspraken met rebellen
Oekraïense regeringsvertegenwoordigers hebben duidelijk gemaakt, zoals Nieuwsuur meldde, dat zij helemaal geen bezwaar hadden tegen rechtstreekse onderhandelingen tussen Nederland en de rebellen kort na de ramp.
Onderhandelen met de rebellen betekende volgens de Nederlandse regering het erkennen van de zelf uitgeroepen Volksrepubliek Donetsk. "Vanaf het eerste uur is het een principieel kabinetsbesluit geweest om niet in directe onderhandeling te treden met de separatisten. Dat had ons kwetsbaar en chantabel gemaakt. Er was een alternatief voorhanden via de OVSE dat goed werkte en bovendien de voorkeur van Oekraïense autoriteiten had", vindt het kabinet.
Niet betrokken
De Maleisische regering heeft kritiek op het optreden van de Nederlandse regering. De Maleisische ambassadeur in Nederland, Fauziah Mohd Taib: "We zijn, ondanks herhaald aandringen van onze kant, niet betrokken bij het gezamenlijke onderzoeksteam dat door Nederland wordt geleid. En dat terwijl het om onze nationale luchtvaartmaatschappij gaat. We willen recht doen aan de slachtoffers die omkwamen bij de ramp."
Vorige week onthulde het Duitse weekblad Der Spiegel overigens dat Duitse geheime diensten op basis van diverse bronnen 100 procent overtuigd zijn dat de MH17 is neergehaald met een Bukraket. Bij de crash met de MH17 kwamen in totaal 298 mensen om, waarvan 43 Maleisiërs. Inmiddels zijn 284 slachtoffers geïdentificeerd.