De tijden dat China alleen een land was waar goedkoop westerse producten worden geproduceerd, is voorbij. De Chinezen willen niet meer dat Europa geld aan hen verdient, ze willen zelf voet aan de grond krijgen in Europa.
Crisis
In hoog tempo kochten Chinezen de afgelopen maanden belangrijke onderdelen van de havens in Rotterdam, Piraeus, Genua, Napels en Marseille. In Griekenland wil China de spoorwegen kopen en maakt daarbij slim gebruik van de economische crisis die Europa in zijn greep houdt.
'Made in Europe'
Het zijn vooral staatsbedrijven die met hun invloed in Europa voet aan de grond krijgen. En op die manier ook de Chinese overheid. Het doel: 'Made in China' moet in de toekomst gewoon 'Made in Europe' worden, maar dan onder Chinese leiding. Om die reden kopen de Chinezen niet alleen Europese bedrijven maar ook de infrastructuur die het mogelijk maakt zelf de producten in- en uit te voeren. Wat de gevolgen zijn van deze ontwikkelingen die zich razensnel voltrekken, weet nog niemand precies.
Hoog opgeleid
In Rotterdam hebben ze al langer ervaring met China. De containerterminals zijn daar in Chinese handen en er is inmiddels het eerste European China Center ingericht. Met voor de helft Chinees- en voor de helft Nederlands personeel. En daarmee is de eerste steen geslagen voor een groot bouwproject waar Chinezen en Nederlanders samen wonen, werken en inkopen doen. Deze stadswijk wordt gebouwd naast het oude Katendrecht waar in het begin van de vorige eeuw al de eerste Chinezen kwamen wonen. Verschil: de nieuwkomers zijn uitsluitend hoog opgeleid en internationaal geörienteerd.
Schrik
In Griekenland is er veel minder ervaring met de Chinezen. Het havenpersoneel van de haven van Piraeus is nog maar net van de schrik bekomen. De Chinezen hebben de haven gekocht maar willen niet de lonen betalen die de werknemers tot nu toe verdienden.
Europa-correspondent Saskia Dekkers duikt vanavond in de wereld van Chinese overnames.