NOS NieuwsAangepast

Hardhandige arrestaties en ingetrapte deuren: 2500 claims bij politie

  • Remco Andringa

    redacteur Politie en Justitie

  • Remco Andringa

    redacteur Politie en Justitie

Bij de politie zijn de afgelopen jaren bijna 2500 grotere schadeclaims ingediend. Die hebben miljoenen gekost, blijkt uit gegevens die de NOS heeft opgevraagd.

De politie probeert nu het aantal claims na bijvoorbeeld een hardhandige arrestatie of een ingetrapte deur naar beneden krijgen. Ook wil de politie de claims beter gaan afhandelen. Inmiddels dalen de bedragen die worden uitgekeerd.

Jaarlijks krijgt de politie zo'n 500 grotere schadeclaims. Dat zijn alle bedragen boven de 2500 euro; die beoordeelt de verzekeraar van de politie. Een onbekend deel wordt toegewezen. Sinds 2013 keerde de verzekering gemiddeld meer dan een miljoen per jaar uit.

Verkeerde adres

De meeste claims krijgt de politie wegens schade bij het binnenvallen van panden. Het kan gaan om een inval op het verkeerde adres, maar ook om agenten die een voordeur forceerden omdat de bewoner in nood verkeerde.

De politie keert ook regelmatig uit na het gebruik van geweld, bijvoorbeeld omdat een aanhouding te ruw is verlopen, of omdat spullen zijn kwijtgeraakt na een inbeslagname.

Verder gaan tientallen claims per jaar over schade die is ontstaan tijdens het reguliere politiewerk, zoals een schutting die sneuvelt tijdens de achtervolging van een inbreker. Ook agenten zelf krijgen nogal eens een vergoeding, bijvoorbeeld vanwege een ongeval tijdens een training.

Het aantal meldingen en schadebedrag gaan over de periode 2013 tot en met halverwege 2017

Dat soms schade ontstaat is onvermijdelijk, zegt Onno Meijer, schadecoördinator bij de politie. "Elke schade is er een te veel, maar afgezet tegen het grote aantal medewerkers van de politie, het grote aantal contacten met het publiek en het feit dat agenten vaak met heel moeilijke situaties te maken krijgen, valt het aantal claims eigenlijk erg mee."

Toch wil de politie het aantal schades omlaag krijgen, omdat ze mensen veel overlast bezorgen. Er komt één centraal punt, waar alle schades zullen worden geregistreerd. "Daardoor krijgen we beter zicht op de gevallen waarin ten onrechte schade is veroorzaakt en kunnen we gerichte maatregelen nemen om schade in de toekomst te voorkomen", aldus Meijer.

Gedupeerden

Een speciale preventiemedewerker moet ervoor zorgen dat de politie in de toekomst minder schade veroorzaakt. Verder wil de politie claims sneller afhandelen en gedupeerden beter op de hoogte houden.

Procedures over schadevergoeding kunnen lang duren. Er is nogal eens discussie over het schadebedrag en de agenten vinden lang niet altijd dat hun iets te verwijten valt. Meijer: "Het komt helaas ook regelmatig voor dat mensen meer schade claimen dan ze daadwerkelijk hebben geleden."

  • NOS
    Een voorbeeld van een schadegeval
  • NOS
    Een voorbeeld van een schadegeval
  • NOS
    Een voorbeeld van een schadegeval

Niet alle claims worden door de politie betaald. Soms worden ze doorgestuurd naar andere instanties, zoals het Openbaar Ministerie. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de politie in opdracht van het OM het verkeerde pand is binnengevallen.

"Als het géén fout in de uitvoering is, betalen wij in zo'n geval", zegt een woordvoerder van het OM.

Hoeveel justitie precies uitkeert, wordt niet centraal bijgehouden. De politie zegt de afgelopen jaren 45 claims te hebben doorverwezen op het totaal van bijna 2500.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl